Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/26093
Title: Modern dönel kavşakların geometrik tasarımı ve kapasite ilişkisi
Other Titles: Geometric design of modern roundabouts and capacity relation
Authors: Öğütveren, Emre
Advisors: Soner Haldenbilen
Keywords: Dönel Kavşak
Vissim
Kapasite
Gecikme
Roundabout
Capacity
Delay
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Kavşaklar, iki veya daha fazla karayolunun kesişmesi ile oluşan çakışma alanlarıdır. Karayolu ulaşım ağında meydana gelen gecikmelerin büyük kısmı bu çakışma alanlarında meydana gelmektedir. Artan dünya nüfusu ve buna bağlı olarak artan motorlu taşıt sayısı nedeniyle bu alanlarda uygulanacak olan kavşak çeşitleri dikkatle seçilmeli, güvenlik ve performans açısından en iyi şekilde tasarlanmalıdır. Bu çalışmada kavşak seçim kriterlerinden bahsedilmiş ve dönel kavşakların geometrik tasarımına yönelik parametreler açıklanmıştır. Çalışmanın kapsamında modern dönel kavşakların geometrik parametrelerinden olan merkez ada çapının kavşak performansı üzerindeki etkisi incelenmiştir. Çalışmanın yöntemi olarak Ptv Vissim benzetim programı kullanılmıştır. İlk olarak sabit trafik hacmi altında, merkez ada çapı 15m ile 35m arasında 0,25m’lik artışlarla gözlemlenmiş ve kavşak performansı incelenmiştir. Kavşak performans parametreleri olarak ortalama gecikme, ortalama hız ve ortalama duruş sayıları alınmıştır. Kavşak çapının belirtilen parametrelerle ilişkisini araştırmak için regresyon analizi yapılmış ve kavşak çapı için bir regresyon denklemi elde edilmiştir. İkinci olarak bu değişken merkez ada çaplarından en iyi sonucu veren kavşak çapı belirlendi ve bu çapta trafik hacimleri arttırılarak, aynı parametrelerde kavşak performansı gözlemlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda elde edilen sonuçlar değerlendirilmiş ve sonuç kısmında yorumlanmıştır.
Intersections are overlapping areas formed by the intersection of two or more highways. Most delays in the road transport network occur in these overlap areas. Because of the increasing world population and therefore the increasing number of motor vehicles, the types of junctions to be applied in these areas should be carefully selected and used in terms of safety and performance. In this study, junction selection criteria are mentioned and geometric elements of roundabouts are explained. In the analysis part of the study, the effect of the central island diameter which is one of the geometric parameters of modern roundabouts on the junction performance is examined. Ptv Vissim simulation program was used as the method of the study. In this context, under the fixed traffic volume, the central island diameter was observed in increments of 0.25m between 15m and 35m and junction performance was examined. Average delay, average speed and average stop counts were taken as junction performance parameters. Regression analysis was performed to investigate the relationship between junction diameter and specified parameters and a regression equation was obtained for junction diameter. Secondly, the best junction diameter was determined from these variable center island diameters and the junction performance was observed in the same parameters by increasing the traffic volumes. The results obtained from the analysis were evaluated and interpreted in the results section.
URI: https://hdl.handle.net/11499/26093
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Emre Öğütveren.pdf2.81 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

362
checked on May 27, 2024

Download(s)

352
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.