Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/1256
Title: | Araç potalarının en kısa yol algoritmaları kullanılarak belirlenmesi ve net ortamında simülasyonu | Other Titles: | Determination of vehicle's routes using shortest path algorithms and simulation on net platform | Authors: | Bayzan, Şahin | Advisors: | Sezai Tokat | Keywords: | Araç Rotalama Gezgin Satıcı Problemi Graf Teorisi Vehicle Routing Problem Traveling Salesman Problem Graph Theory |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | Bu tezde, graf veri modeline uyarladığımız bir coğrafi alandaki Araç Rotalama Probleminin (ARP) C# ortamında simülasyonunu geliştirilmiştir. Simülasyon kullanılarak ARP probleminde, araçların talep noktalarında bekleme sürelerinin taşıma maliyetine etkisini irdelenmiştir. Değişik noktalardan farklı zaman aralıklarında gelen rasgele 50 talebin karşılanmasında bekleme süresinin aracın aldığı toplam yola etkisini görmek için iki algoritma önerilmiştir. Bunlardan ilki, talebin geldiği anda kendisine en yakın aracın talep listesine eklenmesi, ikincisi talebin geldiği anda araçların gittiği noktalardan yakın olanının listesine eklenmesi şeklindedir. Bu iki yaklaşımdan elde edilen sonuçlar karşılaştırılarak her iki durum için bekleme sürelerinin alınan toplam yola etkisi incelenmiştir. Böylece, verilen bir senaryo için önerilen yaklaşımlardan hangisinin daha uygun olduğu belirlenmeye çalışılmıştır. In this thesis, a simulation program for the vehicle routing problem is developed where a geographical domain that is adapted to a graph data model on C#.NET platform is investigated. With the help of the simulation, the effects of waiting time of the vehicles at the demand points are examined considering the transport costs. Two different algorithms are suggested to show the effect of waiting time on the total distance. Different scenarios are created for randomly selected 50 demands requested at various time instants from different nodes. In the first algorithm, the demand is simply appended to the demand list of the vehicle nearest to the demand point. In the second one, on the other hand, the demand is appended to the demand list of the vehicle nearest to the demand point at the time after meeting the current demand. Considering both algorithms, the effects of waiting time to the total path are analyzed by comparing the simulation results and the appropriate algorithm for a given scenario is determined. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/1256 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Şahin Bayzan.pdf | 2.19 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
290
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
5,752
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.