Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/26085
Title: | Kentiçi otobüs toplu taşıma sistemlerinde önceliklendirme için model geliştirilmesi | Other Titles: | Prioritization and model development for urban bus public transportation systems | Authors: | Qul Shahmardan, Jawid | Advisors: | Haldenbilen, Soner | Keywords: | Toplu taşıma Geçiş önceliği Model geliştirme Bekleme süresi Public transportation Prioritization Model development Dwell time |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | Günümüzde trafik sorunu, özellikle kontrolsüz büyüyen şehirlerde yaşam kalitesini olumsuz etkileyen önemli bir faktör olarak bilinmektedir. Trafik sorununu çözmek için toplu taşıma hatlarının iyileştirilmesi ulaşım altyapı kapasitesinin yükseltilmesi açısından büyük önem taşımaktadır. Karmaşık trafikte toplu taşıma otobüsleri gecikmelere neden olmakta ve bu durum otobüslere olan talebi azaltmaktadır. Toplu taşımanın tercih edilir hale getirilmesiyle trafik sorunu azaltılabilecektir. Toplu taşımanın önceliklendirmesi ile toplu taşıma kullanıcılarının memnuniyet düzeyi, zaman kazançları maksimize edilirken işletmeci yönünden de giderlerin azaltılması ve talebin stabilitesi sağlanabilir. Çalışmada, otobüslerin sinyalize olan kavşaklardaki bekleme sürelerini ve otobüs duraklardaki bekleme süreleri analiz edilerek seyahat verimliliğinin arttırılması amaçlanmıştır. Duraklar ve trafik ışıkları arasında ölçümler yapılarak trafik ışıkları ve duraklar için ayrı ayrı kayıp süreler tespit edilmiştir. Böylece her trafik ışığındaki ve duraklardaki kayıp sürelerinin nedenleri ve bu kayıpların önüne geçmek için her bir durak ve trafik ışığı için önlemler belirlenmiştir. Today the traffic problem is known to be an important factor that negatively effects the quality of life, especially in uncontrolled growing cities. Accelerating public transportation is increasing every day to solve this traffic problem is crucial in raising the transport infrastructure capacity. Buses that switch to mass transit in mixed traffic cause delays and unreliable service. Public transport priority improvements are neglected. By making public transport more attractive, traffic problems can be relieved with the prioritization method provided, the level of satisfaction of the transit users, while the time gains are maximized. It is aimed to reduce the costs and provide the stability of the operator in terms of the operator. In this study, it is planned to develop a new model by determining the waiting times of the buses at the signalized intersections and the waiting times at the bus stops. Measurements are made between stops and traffic lights to determine the individual loss times for traffic lights and stops. Thus, the reasons for loss times at each traffic light and at the stops were determined. In order to prevent these losses, measures have been determined for each stop and traffic light. The purpose of this study was to determine the time loss in traffic lights and bus stops in bus public transport systems and to minimize the time losses by giving priority to these time losses. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/26085 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Jawid Shahmardan Qul.pdf | 3.99 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
128
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
172
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.