Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/26158
Title: The byronic hero archetype in Women in love by d.h.lawrence and A portrait of the artist as a young man by James Joyce
Other Titles: D. H. Lawrence’ın Aşık kadınlar ve James Joyce’un Sanatçının bir genç adam olarak portresi eserlerinde byronik kahraman arketipi
Authors: Sorkun, Pınar
Advisors: Cumhur Yılmaz Madran
Keywords: The Byronic Hero
Individualism
Rebellion
Autonomy
Restriction
Byronik Kahraman
Bireysellik
İsyan
Özerklik
Kısıtlanma
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: This dissertation aims to analyse Women In Love by D.H. Lawrence and A Portrait Of The Artist As A Young Man by James Joyce by highlighting their protagonists within the context of the Byronic Hero and his key features. In Women In Love, Lawrence mainly handles the concept of the individual and the problems of the modern individual in the twentieth-century England. Joyce also touches upon the struggles and quest of modern individual in Ireland in his novel. In this sense, the protagonists of these novels also serve as perfect models of the Byronic Hero in terms of their quest for their own value judgements, individualism and identity under the influence of a severe rebellion while wrestling with the restrictions imposed by the society. The first chapter focuses on the Byronic Hero and his background in depth. The second chapter discusses the concept of hero and his struggle to be an autonomous individual in D.H. Lawrence’s Women In Love. The third chapter discusses the concept of hero and his struggle to be an autonomous individual in James Joyce’s A Portrait Of The Artist As A Young Man. The last part concludes that the protagonists of these two novels embody the Byronic Hero in many ways thanks to their idiosyncratic and contradictory statures. In the light of these analyses, it is observed that the Byronic Hero functions as an effective means for Lawrence and Joyce to create a non-traditional and extraordinary hero concept and to project the deeper parts of the man’s inner and outer world.
Bu tez Byronik Kahraman ve anahtar özellikleri bağlamında baş kahramanları ön plana çıkartarak D. H. Lawrence’in Aşık Kadınlar ve James Joyce’un Sanatçının Bir Genç Adam Olarak Portresi isimli eserlerini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Aşık Kadınlar isimli eserinde Lawrence, temel olarak birey kavramını ve yirminci yüzyıl İngiltere’sinde modern bireyin sorunlarını ele almaktadır. Joyce da eserinde İrlanda’daki modern bireyin mücadeleleri ve arayışına değinmektedir. Bu bakımdan her iki romanın başkahramanları da toplum tarafından empoze edilen kısıtlamalarla savaşırken, çetin bir isyanın etkisi altında kendi değer yargılarını, bireyselliklerini ve kimliklerini arayışları açısından Byronik Kahraman için mükemmel örnekler teşkil etmektedirler. İlk bölüm Byronik Kahraman ve alt yapısına ayrıntılı olarak odaklanmaktadır. İkinci bölüm ise D. H. Lawrence’ın Aşık Kadınlar romanındaki kahraman kavramını ve kahramanın özerk bir birey olmak için mücadelesini tartışmaktadır. Üçüncü bölüm James Joyce’un Sanatçının Bir Genç Adam Olarak Portresi romanındaki kahraman kavramını ve kahramanın özerk bir birey olmak için mücadelesini tartışmaktadır. Son bölümde ise bu iki romandaki başkahramanların kendine has ve aykırı duruşlarıyla pek çok açıdan Byronik Kahraman’ı somutlaştırdıkları sonucuna varılmıştır. Bu analizler ışığında, Byronik Kahraman’ın geleneksel olmayan ve alışılmadık bir kahraman kavramı yaratmak ve insanoğlunun iç ve dış dünyasının daha derin kısımlarını yansıtmak bakımından Lawrence ve Joyce için etkili bir araç olduğu gözlemlenmiştir.
URI: https://hdl.handle.net/11499/26158
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pınar Sorkun.pdf1.65 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

154
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

288
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.