Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/26227
Title: | From Dorian To Dorian: an intertextual study of Will Self’s Dorian | Other Titles: | Dorian’dan Dorian’a: Will Self’in Dorian romanının metinlerarası incelemesi | Authors: | Şahin, Seda | Advisors: | Baysar Tanıyan | Keywords: | Intertextuality Imitation Oscar Wilde Will Self Update Metinlerarasılık Öykünme Güncelleme |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü | Abstract: | As the title of the book points out, Will Self’s Dorian: An Imitation, (2002) is an imitation of Oscar Wilde’s The Picture of Dorian Gray written in the 19th century. Self brings a new dimension to Wilde’s characters, storyline and motifs adapting them to the 20th century. Clearly, there is a strong relationship between the way the previous and latter versions have been written. As the keystone idea of intertextuality is to form the texts’ meanings with regard to another text, it is debateable how and how much intertextually is present in both these texts in order for the reader to be able to make full sense of the writer’s intended meanings. The main purpose of this dissertation is to elucidate the intertextual relationship between Oscar Wilde’s The Picture of Dorian Gray and its updated and retold version Will Self’s Dorian: An Imitation by comparing, contrasting and examining their interconnectedness and interdependence with each other and other works. Therefore, the reader will have a better understanding of these texts. Intertextuality, as a concept is redefined in the light of important theoreticians’ points of view and their contributions to the theory are clearly demonstrated by analysing their various interpretations, their history and development. Then intertextuality is applied as a methodological tool to both novels. The resulting findings clarify and exemplify how both authors use intertextuality to shape their texts by labelling different kinds of intertextual relations with each other and with other texts. Kitabın başlığında da belirtildiği üzere, Will Self’in Dorian: An Imitation, (2002) adlı kitabı Oscar Wilde’ın 19. yüzyılda yazmış olduğu The Picture of Dorian Gray adlı kitabının bir öykünmesidir. Self, Wilde’ın karakterlerini, olay örgüsünü ve temasını 20. yüzyıla uyarlayarak yeni bir boyut getirmektedir. Önce ve sonra yazılan versiyonlarının arasında güçlü bir ilişki olduğu açıkça görülmektedir. Metinlerarasılığın temel ilkesi metinlerin anlamlarının diğer metinlerle olan ilişkilerine göre şekillenmek olduğundan dolayı, okuyucunun yazarın amaçladığı anlamları tam anlamıyla anlayabilmesi için her iki romanda da metinlerarasılığın nasıl ve ne kadar bulunduğu farklı yorumlara açıktır. Bu tezin temel amacı, Oscar Wilde’ın The Picture of Dorian Gray kitabı ile güncellenmiş ve yeniden anlatılmış versiyonu olan Will Self’in Dorian: An Imitation kitabının birbirleriyle ve diğer çalışmalarla olan bağlantılarını ve karşılıklı bağımlılıklarını karşılaştırarak zıt yönlerini inceleyerek aralarındaki metinlerarası ilişkiyi aydınlatmaktır. Böylelikle okuyucu bu metinleri daha iyi anlayacaktır. Kavram olarak metinlerarasılık önemli teorisyenlerin bakış açıları ışığında yeniden tanımlanır ve teoriye olan katkıları teorinin tarihinin, gelişiminin ve farklı anlamları analiz ederek açık bir şekilde gösterilir. Her iki romana da metodoloji olarak metinlerarasılık uygulanır. Elde edilen bulgular, her iki yazarın da birbirleriyle ve diğer metinlerle farklı türdeki metinlerarası ilişkileri tanımlayarak metinlerini şekillendirmek için metinlerarasılık yöntemini nasıl kullandığını açıklığa kavuşturur ve örneklendirir. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/26227 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Seda Şahin.pdf | 991.2 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
250
checked on Apr 14, 2025
Download(s)
406
checked on Apr 14, 2025
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.