Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/26575
Title: Kavramsal tasarım yaklaşımlarının incelenerek yeni bir yaklaşım geliştirilmesi
Other Titles: Developing a new conceptual design approach with evaluating conceptual design approaches
Authors: Yaldız, Naz
Advisors: Tezcan Şekercioğlu
Keywords: Kavramsal tasarım
Tasarım odaklı düşünme
Anlam odaklı tasarım
Conceptual design
Design thinking
Meaning-focused design
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Mühendislik tasarımı, kapsamlı ve gerçekleştirilmesi zor bir görevdir. Tasarıma başlarken istenilenleri anlamak, tasarlanacak ürünün formunu hayal edebilmek gerekir. Tasarımcı düşünce yaklaşımları sürecin her aşamasında yer alır. Doğru sorularla tasarımı yapılacak ürüne farklı bakış açıları ile bakılabilir. Bir ürün tasarımı birçok seçenek arasından doğru olanı seçebilmeyi gerektirir. Seçenekleri oluşturabilmek için bir tasarımcının, tasarımın nedenini iyi anlaması gerekir. Kullanıcı beklentisini karşılayabilecek seçimler yapmak hedeflenen sonuca ulaşmak için doğru seçimler yapıldığının göstergesidir. İyi yapılandırılmış sistematik bir yöntemin doğru uygulaması ile tasarım süreci verimli bir şekilde tamamlanabilir. Mühendislik tasarım sürecinde kavramsal tasarım, sistematik bir yaklaşım ile tasarım sürecinde uygulanacak aşamaları içerir. Kavramsal tasarım metotlarının teoride birçok farklı yaklaşıma göre önerisi olmasına rağmen endüstride sistematik bir metodu dikkate almak veya uygulamak yeterince önemsenmemektedir. Bu durumun nedeni mevcut tasarım metotlarının uygulanmasındaki teşvik eksikliğinden veya sistematik bir süreci takip etmenin zaman kaybına neden olabileceği düşüncesinden kaynaklanabilir. Bu tez kapsamında, mevcut kavramsal tasarım metotları üzerine incelemeler yapılmıştır. Mühendislik tasarım süreci için anlam odaklı kavramsal tasarım metodu olarak Yaprak Modeli önerilmiştir. Yaprak Modeli, amaç, araştırma, kullanıcı kimliği, tema, içten dışa yaklaşım, eleştiri, ürün kimliği, değerlendirme, karar verme ve sunum olmak üzere on aşamadan oluşur. Model aşamaları detaylı bir şekilde açıklanmıştır (bölüm 4). Yaprak Modeli uygulamalarını arttırmak ve tecrübesiz tasarımcılar için rehber olma niteliği taşıması amacıyla metot uygulaması redüktör eğitim seti tasarımı üzerine yapılmıştır.
Engineering design is a comprehensive and challenging process. When starting the design process, it is necessary to understand what is desired by customers and to imagine the shape of the product to be designed. Design thinking approaches take place at every stage of the process. The product being designed can be evaluated from different perspectives if the right questions are asked. Product design requires the ability to choose the best option out of many possibilities. In order to analyse options, a designer needs to understand the reason for the design. Making choices that meet user expectations is an indication that the right choices have been made. The design process can be completed efficiently with the right application of a well-structured and systematic method. In the design process, conceptual design with a systematic approach considers the stages which are to be applied. Although conceptual design methods are theoretically based on many different approaches, they rarely include a systematic method when applied in industry'. This may be due to a lack of incentives in the implementation of existing design methods or the idea that following a systematic process may cause a loss of time. This thesis examines existing engineering design theories and methods. The meaningoriented Leaf Model has been proposed as the design method for the conceptual design process of the engineering design. The Leaf Model consists of 10 stages: purpose, research, user identity, theme, inside-out approach, criticism, product identity, evaluation, decision making and presentation. This study explains the model stages in greater detail in (insert section 4). In order to increase the ability to apply the Leaf Model and to guide novice designers, the method application was designed based on the gearbox education kit.
URI: https://hdl.handle.net/11499/26575
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Naz Yaldız.pdf2.54 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

548
checked on May 27, 2024

Download(s)

356
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.