Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/26637
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAyşe İrmiş-
dc.contributor.authorMete, Nurgül-
dc.date.accessioned2019-10-07T08:11:40Z
dc.date.available2019-10-07T08:11:40Z
dc.date.issued2019-06-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/26637-
dc.description.abstractGünümüzde hızla değişen teknoloji ve rekabet şartları gereği işletmeler için inovasyon vazgeçilmez bir unsur olarak yer almaktadır. Bu unsurun işletmenin her kademesinde içselleştirilmesi için işletmelerin kurumsallaşmaları kadar inovasyonu da kurumsallaştırmaları gerekmektedir. Bu çalışma işletmelerde kurumsallaşma ve inovasyon arasındaki ilişkiyi incelemek üzere hazırlanmıştır. Birinci bölümde ‘kurumsallaşma kavramı’, ‘kurumsallaşmaya etki eden unsurlar’ ve ‘kurumsallaşmanın unsurları’ ele alınmaktadır. İkinci bölümde ‘inovasyon kavramı’, ‘inovasyon türleri’ ile ‘yeni teknolojik ve inovatif gelişmeler’ ve Endüstri 4.0, Toplum 5.0 ve Motivasyon 3.0 kavramları anlatılmaktadır. Bu kavramlardan, teknolojik gelişmelerden ve yeni neslin beklentilerinden yola çıkarak ikinci bölümün son kısmında, inovasyona doğru kurumsallaşmanın yeni yol haritası olarak Kurumsallaşma 4.0 yaklaşımı önerilmektedir. Çalışmanın üçüncü bölümünü kurumsallaşma ve inovasyon ilişkisine dair yapılan araştırma oluşturmaktadır. Bu kısımda Türkiye’nin beyaz eşya üretiminde önemli markalarından birinin sahibi olan ve araştırmanın yapıldığı dönemde 146 ülkeye ihracatı bulunan bir işletmede yapılan nicel ve nitel araştırma bulgularına, bu bulguların analizine yer verilmiştir. Analizler doğrultusunda kurumsallaşma faktörlerinin, inovasyon ve inovasyon faktörleri ile ilişkisi belirlenmiştir. Sonuç olarak kurumsallaşma ve inovasyon arasında bir ilişki olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca yapılan analizler doğrultusunda kurumsallaşma için getirilen Kurumsallaşma 4.0 önerisinin desteklendiği yargısına varılmıştır.en_US
dc.description.abstractToday, due to rapidly changing technology and competitive conditions, innovation is an indispensable element for enterprises. In order to internalize this element at every level of the enterprise, enterprises must institutionalize innovation as well as institutionalization. This study was designed to analyze the relationship between institutionalization and innovation in enterprises. In the first chapter, ‘definition of institutionalization’, ‘factors affecting institutionalization’ and ‘elements of institutionalization’ are discussed. In the second chapter, ‘definition of innovation’ ‘innovation types’ and ‘new technologic and innovative trends’ also Industry 4.0, Society 5.0 and Motivation 3.0 concepts are explained. Based on these concepts, technological developments and the expectations of the new generation, in the last part of the second chapter, the Institutionalization 4.0 approach is proposed as the new road map of institutionalization towards innovation. The third chapter of the study consists of a research to analyze the relationship between institutionalization and innovation. This chapter contains quantitative and qualitative research findings and the analysis of these findings for a company with exports to 146 countries in the period of the research which has one of the most important brand in white goods production in Turkey. In line with the analyzes, the relationship between the factors of institutionalization’s and innovation and innovation’s factors have been determined. As a result, it is concluded that there is a relationship between institutionalization and innovation. In addition, it was concluded that the Institutionalization 4.0 proposal for institutionalization was supported in line with the analyzes.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectKurumsallaşmaen_US
dc.subjectİnovasyonen_US
dc.subjectKurumsallaşma 4.0en_US
dc.subjectİş Yaşam Döngüsü Yönetimien_US
dc.subjectInstitutionalisationen_US
dc.subjectInnovationen_US
dc.subjectInstitutionalisation 4.0en_US
dc.subjectWork Lifecycle Management (WLM)en_US
dc.titleİşletmelerde kurumsallaşma ve inovasyon arasındaki ilişkinin incelenmesi üzerine bir araştırmaen_US
dc.title.alternativeA research to analyze the relationship between institutionalisation and innovation in enterprisesen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid567511en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.languageiso639-1tr-
item.grantfulltextopen-
item.openairetypeMaster Thesis-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nurgül Mete.pdf3.27 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

150
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

402
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.