Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/26848
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAyşegül Tuş-
dc.contributor.authorKılıç, Ayşe Kübra-
dc.date.accessioned2019-10-15T11:42:03Z
dc.date.available2019-10-15T11:42:03Z
dc.date.issued2019-06-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/26848-
dc.description.abstractEğitim, modern dünyanın en önemli parametrelerinden biridir. Eğitimin önemi, dünyanın tüm toplumları tarafından fark edilmekte ve eğitim faaliyetlerine olan önem, gün geçtikçe artmaktadır. Dolayısıyla eğitimli toplumların, eğitim seviyesi düşük toplumlara oranla birçok yönden geri kaldığı ve gelişmelere ayak uydurmakta güçlük çektiği açıkça görülmektedir. Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS) ve Veri Zarflama Analizi (VZA), birçok problemde bir arada kullanılan ve olumlu sonuçlar elde edilen çok kriterli karar verme yöntemleridir. OECD ülkelerinin eğitim performanslarının değerlendirildiği bu çalışmada VZA yöntemi, VZA/AHS sıralı yöntemi ve VZAHS yöntemi detaylı bir şekilde ele alınmış ve sonuçlar değerlendirilmiştir. VZA/AHS sıralı yöntemi ve VZAHS yöntemi kullanılarak Analitik Hiyeararşi Süreci (AHS) ve Veri Zarflama Analizi (VZA) yöntemlerinin dezavantajları ortadan kaldırılmaya çalışılmış ve daha anlamlı sonuçlar elde edilmesi amaçlanmıştır.en_US
dc.description.abstractEducation is one of the most important parameters of the modern world. The importance of education is recognized by all societies of the world and the importance of education activities is increasing day by day. Therefore it is clear that the educated societies have many problems in terms of keeping up with the developments. Analytic Hierarchy Process (AHP) and Data Envelopment Analysis (DEA) are multi-criteria decision making methods that are used together in many problems and have positive results. In this study which evaluates the educational performance of OECD countries, DEA method, DEA/AHP sequence method and DEAHP method are discussed in detail and the results are evaluated. The disadvantages of Analytical Hierarchy Process (AHS) and Data Envelopment Analysis (DEA) methods are tried to be eliminated by using DEA / AHS sequential method and DEA method and it is aimed to obtain more meaningful results.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAnalitik Hiyerarşi Süreci (AHS)en_US
dc.subjectVeri Zarflama Analizi (VZA)en_US
dc.subjectOECD ülkelerien_US
dc.subjectEğitim Performansıen_US
dc.subjectAnalytic Hierarchy Process (AHP)en_US
dc.subjectData Envelopment Analysis (DEA)en_US
dc.subjectOECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) Countriesen_US
dc.subjectEducational Performanceen_US
dc.titleAnalitik hiyerarşi süreci (AHS) ve veri zarflama analizi (VZA) yöntemlerinin birlikte kullanımı: OECD ülkelerinin eğitim performansları üzerine bir uygulamaen_US
dc.title.alternativeThe use of analytic hierarchy process (AHP) and data envelopment analysis (DEA) methods: a practice on educational performance of the OECD countriesen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.authorid0000-0003-1583-0616-
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid566471en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1tr-
item.grantfulltextopen-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairetypeMaster Thesis-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ayşe Kübra Kılıç.pdf1.72 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

110
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

300
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.