Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/26848
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Ayşegül Tuş | - |
dc.contributor.author | Kılıç, Ayşe Kübra | - |
dc.date.accessioned | 2019-10-15T11:42:03Z | |
dc.date.available | 2019-10-15T11:42:03Z | |
dc.date.issued | 2019-06 | - |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11499/26848 | - |
dc.description.abstract | Eğitim, modern dünyanın en önemli parametrelerinden biridir. Eğitimin önemi, dünyanın tüm toplumları tarafından fark edilmekte ve eğitim faaliyetlerine olan önem, gün geçtikçe artmaktadır. Dolayısıyla eğitimli toplumların, eğitim seviyesi düşük toplumlara oranla birçok yönden geri kaldığı ve gelişmelere ayak uydurmakta güçlük çektiği açıkça görülmektedir. Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS) ve Veri Zarflama Analizi (VZA), birçok problemde bir arada kullanılan ve olumlu sonuçlar elde edilen çok kriterli karar verme yöntemleridir. OECD ülkelerinin eğitim performanslarının değerlendirildiği bu çalışmada VZA yöntemi, VZA/AHS sıralı yöntemi ve VZAHS yöntemi detaylı bir şekilde ele alınmış ve sonuçlar değerlendirilmiştir. VZA/AHS sıralı yöntemi ve VZAHS yöntemi kullanılarak Analitik Hiyeararşi Süreci (AHS) ve Veri Zarflama Analizi (VZA) yöntemlerinin dezavantajları ortadan kaldırılmaya çalışılmış ve daha anlamlı sonuçlar elde edilmesi amaçlanmıştır. | en_US |
dc.description.abstract | Education is one of the most important parameters of the modern world. The importance of education is recognized by all societies of the world and the importance of education activities is increasing day by day. Therefore it is clear that the educated societies have many problems in terms of keeping up with the developments. Analytic Hierarchy Process (AHP) and Data Envelopment Analysis (DEA) are multi-criteria decision making methods that are used together in many problems and have positive results. In this study which evaluates the educational performance of OECD countries, DEA method, DEA/AHP sequence method and DEAHP method are discussed in detail and the results are evaluated. The disadvantages of Analytical Hierarchy Process (AHS) and Data Envelopment Analysis (DEA) methods are tried to be eliminated by using DEA / AHS sequential method and DEA method and it is aimed to obtain more meaningful results. | en_US |
dc.language.iso | tr | en_US |
dc.publisher | Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS) | en_US |
dc.subject | Veri Zarflama Analizi (VZA) | en_US |
dc.subject | OECD ülkeleri | en_US |
dc.subject | Eğitim Performansı | en_US |
dc.subject | Analytic Hierarchy Process (AHP) | en_US |
dc.subject | Data Envelopment Analysis (DEA) | en_US |
dc.subject | OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) Countries | en_US |
dc.subject | Educational Performance | en_US |
dc.title | Analitik hiyerarşi süreci (AHS) ve veri zarflama analizi (VZA) yöntemlerinin birlikte kullanımı: OECD ülkelerinin eğitim performansları üzerine bir uygulama | en_US |
dc.title.alternative | The use of analytic hierarchy process (AHP) and data envelopment analysis (DEA) methods: a practice on educational performance of the OECD countries | en_US |
dc.type | Master Thesis | en_US |
dc.authorid | 0000-0003-1583-0616 | - |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.identifier.yoktezid | 566471 | en_US |
dc.owner | Pamukkale University | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.languageiso639-1 | tr | - |
item.grantfulltext | open | - |
item.openairecristype | http://purl.org/coar/resource_type/c_18cf | - |
item.cerifentitytype | Publications | - |
item.openairetype | Master Thesis | - |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Ayşe Kübra Kılıç.pdf | 1.72 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
110
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
300
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.