Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/2777
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorBirsen Doğan-
dc.contributor.authorKaya, Dudu-
dc.date.accessioned2018-05-07T08:44:12Z
dc.date.available2018-05-07T08:44:12Z
dc.date.issued2008-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/2777-
dc.description.abstractu çalışmada ilköğretim dördüncü sınıf öğrencilerinin okuduklarını anlamaları Çözümleme Yöntemi ve Ses Temelli Cümle Yöntemine göre karşılaştırılmıştır. Araştırma tarama modelindedir. Çalışma rastlantısal yollarla seçilen 3 farklı sosyoekonomik düzeyden 6 okuldaki toplam 645 dördüncü sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırma verileri araştırmacı tarafından geliştirilen ?Okuduğunu Anlama Testi? ile toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizleri SPSS 11.5 paket programı kullanılarak yapılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde ortalama, standart sapma, t-testi, tek yönlü varyans analizi ANOVA ve Scheffe testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır. 1- Çözümleme Yöntemi ile okuma yazma öğrenen öğrencilerle Ses Temelli Cümle Yöntemi ile okuma yazma öğrenen öğrencilerin okuduğunu anlamaları arasında farklılık yoktur. 2- Kız ve erkek öğrencilerin okuduğunu anlamaları arasında farklılık yoktur. 3- Ses Temelli Cümle Yöntemi ve Çözümleme Yöntemiyle okuma yazma öğrenen kız öğrencilerin okuduğunu anlamaları birbirine göre farklılık göstermemektedir. Yine Ses Temelli Cümle Yöntemi ve Çözümleme Yöntemiyle okuma yazma öğrenen erkek öğrencilerin okuduğunu anlamaları birbirine göre farklılık göstermemektedir. 4- Öğrencilerin okuduğunu anlamaları sosyoekonomik düzeylerine göre farklılık göstermektedir. Sosyoekonomik düzey yükseldikçe öğrencilerin okuduğunu anlamaları artmaktadır. 5- Üst sosyoekonomik düzeyde Ses Temelli Cümle Yöntemiyle okuma yazma öğrenen öğrencilerle, Çözümleme Yöntemiyle okuma yazma öğrenen öğrencilerin okuduğunu anlamaları arasında farklılık yoktur. Ancak orta ve alt sosyoekonomik düzeylerde Çözümleme Yöntemiyle okuma yazma öğrenen öğrenciler okuduklarını Ses Temelli Cümle Yöntemiyle okuma yazma öğrenen öğrencilerden daha iyi anlamaktadırlar. Anahtar Sözcükler: Okuduğunu Anlama, Ses Temelli Cümle Yöntemi, Çözümleme Yöntemien_US
dc.description.abstractComparison of Students' Reading Comprehension According to Analysis Method and Phonic Based Sentence Method Kaya, Dudu M. Sc. Thesis in Elemantary Education Supervisor: Asst. Prof. Dr. Birsen DOĞAN June 2008, 113 Pages In this study, reading comprehension of fourth class students in primary school is compared to Analysis Method and Phonic Based Sentence Method. The research is in Scanning Model. This study is carried out with 645 fourth class in six schools that are chosen randomly from three different socio-economic statues. Research results are obtained with "Reading Comprehension Test" which is developed by researcher. Analysis of datas are done with using SPSS 11.5 pocket program. Average, standart deviation, t-test, the one way variance analysis (ANOVA) and Scheffe test are used in analysing datas. According to the findings these conclusions below are attained: 1. There is no difference in reading comprehension between students who learn reading-writing with Analysis Method and the ones who learn them with Phonic Based Sentence Method. 2. There is no difference in reading comprehension between male and female students. 3. Reading comprehension of female students who learn reading-writing with Analysis Method and Phonic Based Sentence Method shows no difference compared to each other. This is same for male students. 4. Reading comprehension of students shows difference according to their socio-economic degrees. The higher the economic degree is the better their reading comprehension is. 5. In upper socio-economic statue there is no difference in reading comprehension between students who learn reading-writing with Analysis Method and Phonic Based Sentence Method. However, the students who learn reading-writing with Analysis Method understand better than the students who learn reading-writing with Phonic Based Sentence Method in medium and bottom socio- economic statues. Key Words: Reading Comprehension, Phonic Based Sentence Method, Analysis Methoden_US
dc.language.isotren_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectOkuduğunu Anlamaen_US
dc.subjectSes Temelli Cümle Yöntemien_US
dc.subjectÇözümleme Yöntemien_US
dc.subjectReading Comprehensionen_US
dc.subjectPhonic Based Sentence Methoden_US
dc.subjectAnalysis Methoden_US
dc.titleÖğrencilerin okuduğunu anlamalarının çözümleme yöntemi ve ses temelli cümle yöntemine göre karşılaştırılmasıen_US
dc.title.alternativeComparison of students? reading comprehension according to analysis method and phonic based sentence methoden_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.authorid40583-
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid226356en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.languageiso639-1tr-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dudu Kaya.pdf1.3 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

104
checked on May 27, 2024

Download(s)

186
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.