Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/28193
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorDemir, Leyla-
dc.contributor.authorÇoban, Feyza-
dc.date.accessioned2019-12-23T10:12:59Z-
dc.date.available2019-12-23T10:12:59Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/28193-
dc.description.abstractTalep tahmini, bir ürün için gelecek dönemlerde oluşabilecek talebin geçmiş dönemlerdeki satış hareketlerine ait veriler kullanılarak belirlenmesidir. Bu çalışmada gıda sektöründeki bir işletmede belirsiz koşullar altında talep tahmini yapılmıştır. Belirsiz koşullar altında tahmin yapılırken geleneksel istatistiksel yöntemlerin yetersiz olması sebebiyle çalışmada yapay zekâ tekniklerinden Yapay Sinir Ağları (YSA) ve Destek Vektör Regresyonu (DVR) yöntemleri kullanılmıştır. Yöntemler uygulanmadan önce parametre optimizasyonu amacıyla deney tasarımı yapılmış ve bulunan optimum parametre değerleri ile tahmin gerçekleştirilmiştir. Yapılan tahminlerin performansı Ortalama Hata Kare, Ortalama Yüzde Hata ve Ortalama Mutlak Yüzde Hata gibi farklı hata ölçütlerine göre değerlendirilmiştir. Sayısal sonuçlar, incelenen ürünler için YSA’nın DVR’ye kıyasla daha iyi tahminler yaptığını göstermiştir.en_US
dc.description.abstractDemand forecasting is the determination of the demand of a product that may occur in the future using the previous sales data. In this study, demand forecasting is carried out for a firm in food sector under uncertainty. It is well-known that the traditional statistical techniques are not sufficient while forecasting under uncertain conditions. Because of that Artificial Neural Networks (ANN) and Support Vector Regression (SVR) methods, which are the artificial intelligence techniques, are used in this study. Before employing these techniques, an experimental design is conducted for parameter optimization and forecasting is carried out with the optimum parameter values found. The performance of the forecasting is considering different criteria such as Mean Square Error, Mean Percentage Error and Mean Absolute Percentage Error. Numerical results showed that ANN produced better forecasts than SVR for considered products.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTalep Tahminien_US
dc.subjectBelirsizliken_US
dc.subjectYapay Sinir Ağları (YSA)en_US
dc.subjectDestek Vektör Regresyonu (DVR)en_US
dc.subjectDemand Forecastingen_US
dc.subjectUncertaintyen_US
dc.subjectArtificial Neural Networks (ANN)en_US
dc.subjectSupport Vector Regression (SVR)en_US
dc.titleBelirsiz koşullar altında talep tahmini ve gıda işletmesinde bir uygulamaen_US
dc.title.alternativeDemand forecasting under uncertainty and an application in a food companyen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid623336en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.languageiso639-1tr-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10230766.pdf2.14 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

182
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

270
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.