Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/28452
Title: Televizyon reklam mesajlarında kullanılan görsel estetik unsurlar: Televizyonda yayınlanan otomobil reklamları üzerine bir uygulama
Other Titles: Visual Aesthetic Elements Used In Television Advertisements Message:An Empirical Study On Automobile Advertisements Broadcasted In Televisions
Authors: Akgün, Ali Alper
Papatya, Nurhan
Keywords: Estetik, Reklam, Televizyon Reklamları, Marka İletişimi
Abstract: The purpose of the study is to determine the aesthetic elements used in TV advertisements for which huge sums are allocated and which increase the efficiency of advertisements addressing both visual and audio senses and to deal with the issue of visual aesthetic elements together with the effects they created, in addition to determining the tendencies regarding visual aesthetic elements that are used in the awarded tv ads broadcasted in national televisions and analysing changes based on vehicle type/yearsand presenting results to practitioners and researchers. Study includes a detailed and an extensive model that combines incompatible aesthetic elements involved in a few studies conducted for aesthetical elements in TV ads by adding more aesthetical elements not involved before, with in a logic. Advertisements which won prizes in automobile advertisement contests broadcasted in national television channels between 1989-2014 were analyzed in line with the purpose of the study. According to the results advertisements try on the one hand to eleminate the elements that distract audiences on the other hand to reflect objective views.
Çalışmanın amacı; görsel/işitsel duyulara hitap eden ve yüksek bütçelerin ayrıldığı televizyon reklamlarında kullanılan ve reklam etkinliğini arttıran estetik unsurları tespit edip, bu unsurlardan görsel estetik unsurları yarattığı etkilerle beraber ele almak ve ulusal televizyon kanallarında yayınlanmış otomobil reklamlarında kullanılan görsel estetik unsurlara dair eğilimleri tespit etmek, bu eğilimlerin yıllara ve araç türüne göre değişimlerini inceleyerek uygulamacı ve araştırmacılara sunmaktır. Çalışma, televizyon reklamlarında kullanılan estetik unsurlarla ilgili gerçekleştirilen az sayıda çalışmada yer alan ve birbiriyle bağlantılı olmayan farklı estetik unsurları bir mantık doğrultusunda birleştiren ve daha önce ele alınmayan farklı estetik unsurlara yer veren detaylı ve kapsamlı bir modele yer vermektedir. Çalışmanın amacı doğrultusunda 1989-2014 yılları arasında yayımlanmış ve ödül almış ulusal televizyon reklamlarına yönelik içerik analizi yöntemi uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, reklamların bir yandan izleyicilerin dikkatini dağıtan unsurları elemine etmeye çalışırken diğer yandan nesnel görüş açılarını yansıtmaya çalıştıkları tespit edilmiştir.
URI: https://hdl.handle.net/11499/28452
Appears in Collections:İletişim Fakültesi Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
yil-2018-cilt-23-sayi-2-yazi11-30052018.pdfTelevizyon Reklam Mesajlarında Kullanılan Görsel Estetik Unsurlar526.07 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

66
checked on May 27, 2024

Download(s)

14
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.