Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/2857
Title: Learners' preferences on the correction of their oral errors and the strategies they use in an ELT context
Other Titles: İngilizce öğretmenliği bölümü öğrencilerinin sözlü hatalarının düzeltilmesi ile ilgili tercihleri ve kullandıkları stratejiler
Authors: Ustacı Yayla, Hale
Advisors: Ok, Selami
Keywords: Sözlü hataların düzeltilmesi
Öğretmen geribildirimi
Arkadaşlar tarafından hataların düzeltilmesi
Sözlü hataları kendi kendine düzeltmek için kullanılan stratejiler
Oral error correction
Teacher feedback
Peer-correction
Self-correction strategies
Abstract: Hataların düzeltilmesi her zaman araştırmacıların başlıca ilgi alanlarından biri olmuştur. Sözlü hatalar az ilgi uyandırırken, çoğu araştırmacı yazılı hataların düzeltilmesine yoğunlaşmıştır. Bu çalışmanın amacı Pamukkale Üniversitesi İngilizce öğretmenliği bölümü öğrencilerinin sözlü hatalarının düzeltilmesi ile ilgili tercihleri ve kullandıkları stratejileri araştırmayı amaçlamıştır. Dört sınıftan 213 öğrenci (58 erkek & 155 kız) araştırmaya katılmıştır. Veriler anketle toplanmıştır. Veri analizinde, yüzdeler ve frekanslar SPSS 17 programı kullanılarak hesaplanmıştır. Anketin sonuçları öğrencilerin çoğunun, gramer hatalarının eğer tekrar eden bir hataysa düzeltilmesini tercih ettiğini göstermiştir. Ek olarak, öğretim elemanlarının sözcük hatalarını rencide etmeden düzeltmesini tercih etmişlerdir. İngilizce öğretmenliği bölümü öğrencileri, arkadaşları hatalarını düzelttiklerinde, öğretim elemanlarının düzeltmeyi onaylamasını istemektedirler ve herkesin hata yapabileceğini hissetmek istemektedirler. Ek olarak, öğretim elemanlarının tekrar eden ve göze çarpan hatalarını düzeltmesini istemektedirler. Son olarak, kendi hatalarını düzeltmek için hataları olan noktaları gözden geçirmektedirler.
Error correction has always been one of the major concerns of the researchers. Most of the researchers have focused on the correction of written errors while oral errors have had little concern. The purpose of the study was to investigate the students? preferences on the correction of their oral errors and the strategies they use in the ELT context of Pamukkale University. 213 learners (58 male& 155 female) participated in the research from all four levels/classes. The data were collected through a questionnaire. In data analysis, percentages and frequencies were calculated using the program SPSS 17. The results of the study showed that most of the learners preferred their grammatical errors to be corrected if they are recurring ones. Moreover, they prefer their instructors to correct their vocabulary errors without hurting their feelings. The ELT learners require their instructors to confirm the correction when their peers correct their errors, and they want to feel that everybody can make mistakes. In addition, they want their instructors to give feedback for recurring and striking errors. Lastly, they revise the points where they have errors in order to correct their own errors.
URI: https://hdl.handle.net/11499/2857
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hale Yayla Ustacı .pdf1.8 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

32
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

26
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.