Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/28606
Title: | The memory and nostalgia in Graham Swift’s novels | Other Titles: | Graham Swift’i?n eserleri?nde bellek ve nostalji? | Authors: | Kalkan, Oğuzhan | Advisors: | Madran, Cumhur Yılmaz | Keywords: | Memory Memory Studies Nostalgia Trauma Graham Swift Bellek Bellek Çalışmaları Nostalji Travma Graham Swift |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü | Abstract: | The concept of memory has gained popularity in the last quarter of the 20th century. It has connections with different fields of science. In this respect, it is important to scrutinize the concept of memory in relation to the fields which are related to it in order to understand the content of the concept. There are some everevolving dimensions of the memory concept such as cultural memory, collective memory, historical memory and individual memory, and some types such as nostalgia and trauma. Memory studies evaluate these concepts from different dimensions and literature, as a field of science, provides the required environment for practice. In this regard, it is possible to see the depth and dimensions of the memory concept in the works of Graham Swift who is a 20th century contemporary British novelist. In this study, the dimensions of memory will be evaluated from different perspectives over the novels of the writer and a concept of memory will be proposed with a holistic approach. In other words, despite the diversity which leads to differentiation and estrangement in memory studies (Ricoeur: 2004), this study will attempt to demonstrate that memory is an indivisible, unified concept over the works of Graham Swift by inspecting the relationships between individual-memory, history-memory, photography-memory, individual-collective memory. Bellek kavramı 20 yüzyılın son çeyreğinde popülerlik kazanmış olan ve farklı disiplinlerle ilişkisi olan bir alandır. Bu bakımdan, bellek kavramını ilişki içinde olduğu diğer alanlarla birlikte incelemek, kavramın içeriğinin anlaşılması açısından önemlidir. Bellek kavramının giderek genişlemekte olan kültürel bellek, toplumsal bellek, tarihsel bellek ve bireysel bellek gibi çeşitli boyutları ve nostalji ve travma gibi çeşitli türleri bulunmaktadır. Bellek çalışmaları, bu kavramları farklı bakış açılarından incelemektedir ve uygulama sahası olarak edebiyat gerekli ortamı sağlamaktadır. Bu bakımdan, 20.yüzyıl çağdaş İngiliz romancılarından olan Graham Swift’in eserlerinde bellek kavramının derinliğini ve boyutlarını görmek mümkündür. Bu çalışmada, bellek kavramının boyutları yazarın eserleri üzerinden çeşitli açılardan incelenecek ve bellek kavramı bütünsel bir bakış açısıyla ortaya konmaya çalışılacaktır. Diğer bir deyişle, bellek çalışmalarındaki bu çeşitlilik alanda farklılaşmaya ve yabancılaşmaya yol açmasına rağmen (Ricoeur: 2004), bu çalışma Graham Swift’in eserlerindeki bellek kavramını birey-bellek, tarih-bellek, fotoğraf-bellek, bireysel-ortak bellek gibi çeşitli açılardan inceleyerek, bellek kavramının bir bütün olduğunu ve bölünemez olduğunu ortaya koymaya çalışacaktır. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/28606 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10324390.pdf | 1.48 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
70
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
398
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.