Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/28633
Title: Yaşlılarda tekli ve ikili görev eğitiminin yürüyüş, denge ve fonksiyonel mobiliteye etkisi : Randomize kontrollü çalışma
Other Titles: The effect of single and dual task training on gait, balance and functional mobility in the elderly : Randomized controlled study
Authors: Taşvuran Horata, Emel
Advisors: Erel, Suat
Keywords: Yaşlanma
biliş
yürüyüş
denge
mobilite
Aging
cognition
gait
balance
mobility
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Yaşlanmanın fizyolojik etkileri, normal yürüyüşün sapmasına, dengenin sürdürülmesinde zorluklara ve sonuçta mobilite kısıtlılıklarına yol açmaktadır. Yürüme ve denge, hem duyu-motor hem de bilişsel sistemlerin iş birliğini gerektiren karmaşık görevlerdir. İkili görev eğitimi, konvansiyonel fizyoterapi yaklaşımlarından farklı olarak hem motor performansı hem de bilişsel performansı aynı anda geliştirmeyi hedeflemektedir. Çalışmanın amacı sağlıklı yaşlılarda ikili ve tekli görev eğitiminin yürüme performansı, denge becerileri ve fonksiyonel mobiliteye etkilerini değerlendirmektir. Çalışmaya Afyonkarahisar ve Antalya il merkezinden 25 yaşlı birey katıldı. Katılımcılar randomize olarak iki gruba ayrıldı. Bir gruba tekli görev eğitimi, diğer gruba ikili görev eğitimi verildi. Çalışmada katılımcıların eğitim öncesi ve sonrası bilişsel, yürüme, denge ve mobilite performansları değerlendirildi. Elde edilen bulgulara göre her iki grupta da yürüme, denge ve mobilite performansı gelişti (p<0,05) ancak denge ve mobilite performansındaki gelişme ikili görev eğitimi alan grupta daha fazlaydı (p<0,05). İkili görev eğitimi, tekli görev eğitiminden farklı olarak bilişsel becerilerde de bir gelişme sağladı (p<0,05). Sonuç olarak ikili görev eğitimi sağlıklı yaşlı bireylerin yürüme, denge ve mobilite performansını geliştirmede daha yararlıdır. Bu nedenle, sağlıklı yaşlı bireylerin rehabilitasyonunda düşmelerin önlenmesi ve daha aktif bir yaşamın desteklenmesi amacıyla ikili görev eğitimi, koruyucu fizyoterapi yaklaşımlarına dahil edilmelidir.
The physiological effects of aging lead to deviations of normal gait, difficulties in maintaining balance, and consequently mobility limitations. Gait and balance are complex tasks that require the collaboration of both the sensory-motor and cognitive systems. Unlike conventional physiotherapy approaches, dual task training aims to improve both motor and cognitive performance at the same time. The aim of this study was to evaluate the effects of dual and single task training on gait performance, balance skills and functional mobility in healthy elderly. Twenty-five elderly individuals from Afyonkarahisar and Antalya city center participated in the study. The participants were randomly divided into two groups. One group received single task training and the other group received dual task training. Cognitive, gait, balance and mobility performances of the participants were evaluated before and after training. According to the findings, gait, balance and mobility performance improved in both groups (p<0.05) but the improvement in balance and mobility performance was higher in the group receiving dual task training (p<0.05). Unlike single task training, dual task training also improved cognitive skills (p <0.05). As a result, dual task training is more useful in improving gait, balance and mobility performance of healthy elderly individuals. Therefore, dual task training should be included in preventive physiotherapy approaches in order to prevent falls and to support a more active life in the rehabilitation of healthy elderly individuals.
URI: https://hdl.handle.net/11499/28633
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TEZ (Kurtarılan).pdf4.09 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

424
checked on May 27, 2024

Download(s)

2,440
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.