Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/2867
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorMilay Köktürk-
dc.contributor.authorKökten, Hasret-
dc.date.accessioned2018-05-28T07:56:57Z
dc.date.available2018-05-28T07:56:57Z
dc.date.issued2013-09-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/2867-
dc.description.abstract21. yüzyıl kavramlar ve tanımlar çokluğunun egemen olduğu bir çağdır. Bu çokluğun temelinde ise modern düşünceden post-modern düşünce doğru giden bir değişme süreci yatmaktadır. Modern olana dair kabul edilen bir çok kavram ve değerin sorgulanması, tekrar bu değer ve kavramların ele alınıp tanımlanmaya çalışılması günümüzün yaşam biçimine de yansımaktadır. Bireyden başlayarak toplum ve onun oluşturduğu kurumların çoğunda bu değişim sürecinden etkilenme görülmektedir. Bu değişim sürecinden en fazla etkilenen kurum ise "eğitim" kurumu olarak öne çıkmaktadır. Modern olanın birey, bilgi ve değer anlayışından post-modern olanın birey, bilgi ve değer anlayışına doğru giden "eğitim " kurumu yapılanması söz konusu olmaktadır. Bu durumda eğitim kurumları da çağı yeni düşüncesi doğrultusunda öğelerine şekil verme çabasına girişmektedir. Bu özellikler doğrultusunda bu çalışmada; Giriş bölümünde, modern felsefe ve onun özellikleri, kısaca post-modern felsefeye doğru geçiş süreci ve bu süreci orta çıkartan koşullar özetlenmektedir. Birinci bölümde, modernden post-modern olana geçiş ve bu geçiş sürecinde ele alınarak tekrar tanımlanan özne, öteki, bilgi, çoğulculuk, iktidar benzeri birçok kavram post-modern düşünürlerin bakış açılarıyla ele alınarak tekrar temellendirilmeye çalışılmaktadır. İkinci bölümde, post-modern felsefenin tekrar yapılandırdığı kavramlar bağlamında günümüzdeki eğitim programlarının öğelerinin tekrar ele alınması ve post-modern felsefenin düşünüş biçimine göre düzenlenmesi açıklanmaktadır. Üçüncü bölümde, modern ve post-modern felsefenin biçimlendirdiği modern ve post-modern okul anlayışı karşılaştırmalı bir şekilde ele alınmaya çalışılmıştır. Sonuç bölümünde, son dönemdeki eğitim programlarında post-modern felsefenin etkinsi üzerinde durularak, genel bir değerlendirme yapılmaktadır. Anahtar Kelimeler: Modernizm, Özne, Öteki, Çoğulculuk, Postmodernizm, Eğitimen_US
dc.description.abstract21st century is an age that dominated by multitude of concepts and definitions. At the basis of this multiplicity is rooted in a process of change from modern thought to post-modern thought.Questioning many concepts and values that have been accepted as modern, and trying to redefine those concepts and values is reflected to the current life style. Starting from individuals, society and many of its institutions are seen to be affected by this alteration process.Educaton being the most influenced instution that comes to the forefront from this change It is a matter of construction of education that progresses from the concept of what is post-modern is individual, information and value to what is modern is individual, information and value. In this case, education instutitons try to form the elementts of the era in accordance with its idea.In this study,in line with these features, modern philisophy and its characteristics, the process of transititon to modern philosophy and the circumstances that cause this process to emerge. In the first part the transiton from the ones being modern to the ones being post-modern is reflected and a variety of concepts as subject, others, information, pluralism, and power,which have been redefined during this process, are sought to be grounded again by discussing the views of post-modern philosophers. In the second part, it is clarified that reexamining the elements of the current curriculums in the sense of the concepts being redefined by the post-modern philosophy and arranging the elements in accordance with the post modern philosophy's ways of thinking. In third section, it is adressed to compare modern and post-modern understanding of school that shaped by modern and post-modern philosophy. In last section, it is adressed to post-modern philosophy's effect on education program in recent periods and trying to create a general assessment. Keywords: modernism, object, other, multiplicity, Postmodernism, educationen_US
dc.language.isotren_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectModernizmen_US
dc.subjectÖzneen_US
dc.subjectÖtekien_US
dc.subjectÇoğulculuken_US
dc.subjectPostmodernizmen_US
dc.subjectEğitimen_US
dc.titlePostmodenizm ve eğitimen_US
dc.title.alternativePostmodeni?sm and educationen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.authorid159311-
dc.authorid41131-
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid364670en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.languageiso639-1tr-
item.grantfulltextopen-
item.openairetypeMaster Thesis-
crisitem.author.dept09.03. Basic Education-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hasret Kökten .pdf1.37 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

102
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

282
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.