Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/2970
Title: Abdülhak Hâmid Tarhan'ın tiyatro eserleri üzerine bir araştırma ve inceleme
Other Titles: A research and an analysis on Abdülhak Hamid Tarhan?s plays
Authors: Karaburgu, Oğuzhan
Advisors: İsmail Çetişli
Keywords: Abdülhak Hâmid Tarhan
Tiyatro
Tiyatro ?ncelemesi
Tanzimat Devri Türk Edebiyatı
Abdülhak Hâmid Tarhan
Drama
Drama Analysis
Turkish Literature of Administrative Reforms Era
Abstract: Tanzimat devri Türk edebiyatının ikinci nesline mensup Abdülhak Hâmid Tarhan, yeni Türk şiirinin kurucu isimlerinden biridir. Şâir-i Âzam olarak anılsa da kırk kadar eserinin yirmi dördünü tiyatro türünde verir. Bu çalışma Abdülhak Hâmid Tarhan'ın yirmi dört tiyatro eserini kapsar. Eserler, tek tek detaylı olarak incelenmiş, buna ilaveten muhteva, yapı, dil, anlatım ve üslûbu bakımında da genel olarak değerlendirilmiştir. Bu çalışma, eser merkezli bir çalışmadır. Abdülhak Hâmid'in tiyatro eserleri bir ?edebiyat eseri? olarak ele alınmış ve incelenmiştir. Bu çalışma ?Giriş?, ?Birinci Bölüm: Abdülhak Hâmid'in Tiyatro Eserlerinin Yapı ve Muhteva Bakımından İncelenmesi? ve ?İkinci Bölüm: Abdülhak Hâmid'in Tiyatro Eserlerinde Dil, Anlatım ve Üslûp? olmak üzere üç bölümden oluşmaktadır. Giriş kısmında Abdülhak Hâmid'e kadar Türk tiyatrosu, Abdülhak Hâmid'in tiyatro anlayışı, Abdülhak Hâmid'in tarihî tiyatroları hakkında değerlendirme ve Abdülhak Hâmid'e tesir eden isimler ele alınmıştır. Birinci bölümde Abdülhak Hâmid'in tiyatro eserleri tasnif edilmiş, tiyatro eserleri tek tek incelenmiş ve Abdülhak Hâmid tiyatrosunun genel özellikleri muhteva ve yapı bakımından ele alınmıştır. İkinci bölümde de Abdülhak Hâmid'in tiyatro eserleri dil, anlatım ve üslûp bakımından incelenmiştir. Çalışmamızın sonuna genel değerlendirme mahiyetinde ?Sonuç? kısmı ve tezimiz boyunca yararlandığımız kaynaklar eklenmiştir. Anahtar Sözcükler: Abdülhak Hâmid Tarhan, Tiyatro, Tiyatro İncelemesi, Tanzimat Devri Türk Edebiyatı.
Abdülhak Hâmid Tarhan, who is a member of second generation Turkish Literature of Administrative Reforms Era, is one of the founders of new Turkish poetry. Although he has been talked of as the greatest poet of his time, twenty-four of his forty work of arts consist of plays. This study includes his twenty-four plays. The works have been analyzed severally in a detailed way. In addition the content, structure, language, exposition and style have been evaluated on the whole. This study is work-centered. The works of Abdülhak Hâmid Tarhan have been handled as a ?literary work? and analyzed in this way. This study consists of three parts; Introduction, First Chapter: ?An Analysis of Abdülhak Hâmid Tarhan?s Plays in terms of Structure and Content? and Second Chapter: ?Language, Exposition and Style in Abdülhak Hâmid Tarhan?s Plays?. In Introduction part, Turkish Drama up to Abdülhak Hâmid Tarhan, Abdülhak Hâmid Tarhan?s Understanding of Drama, An Evaluation on Abdülhak Hâmid Tarhan?s Historical Plays and the names influencing his art have been handled. In First Chapter Abdülhak Hâmid Tarhan?s plays have been assorted, the plays are analyzed one by one and the general characteristics of his plays have been handled in terms of content and structure. In Second Chapter his plays have been analyzed in terms of language, exposition and style. At the end of this study ?Conclusion? part is given in order to evaluate the dissertation generally and the sources that we have made use of during the study have been added. Key words: Abdülhak Hâmid Tarhan,Drama, Drama Analysis,,Turkish Literature of Administrative Reforms Era
URI: https://hdl.handle.net/11499/2970
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Oğuzhan Karaburgu.pdf3.31 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

376
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

12,038
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.