Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/3224
Title: Sorumlu tüketim davranışı ve yeşil pazarlamanın yöneticilerin firma performans algısına etkisi
Other Titles: The effect of responsıble consumptıon behavıor and green marketıng managers on company performance
Authors: Doğan, Nilüfer Sezen
Advisors: Süleyman Barutçu
Keywords: Yeşil Pazarlama
Kurumsal Sosyal Sorumluluk
7P
Pazarlama Karması
Green Marketing
Corporate Social Responsibility
7P
Marketing mix
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Bu araştırmada sorumlu tüketim davranışı ve yeşil pazarlamanın yöneticilerin firma performans algısına etkisi incelenmiştir. Yeşil pazarlama olarak yeşil pazarlama karması (paket, ürün, süreç, müşteri, fiyat, dağıtım ve tutundurma), firma performansı olarak ise müşteri memnuniyeti, müşteri sadakati, kurumsal itibar, müşteri güveni ve işgören memnuniyeti kavramları ele alınmıştır. Bunun dışında bu araştırma kapsamında firma özelliklerinin yeşil pazarlama üzerindeki etkileri de incelenmiştir. Firma özellikleri olarak incelenen firmanın kuruluş dönemi, kurulu olduğu lokasyon ve firmanın içinde bulunduğu sektör ele alınmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket tekniği kullanılmıştır. Bu araştırma kapsamında incelenecek olan firmalar Türkiye’nin en büyük 500 firmasıdır. Anketler e-mail aracılığıyla 500 firma yöneticisine gönderilmiştir ancak 220 firma yöneticisi cevaplamıştır. Sonuçlar göstermiştir ki yeşil pazarlamanın müşteri memnuniyeti, müşteri sadakati, işgören memnuniyeti ve kurumsal itibar üzerinde etkisi bulunmaktadır. Ayrıca, firmaların kurulu olduğu bölge, firma faaliyet alanları ve kuruluş yıllarının da yeşil pazarlama adaptasyonunu etkileyen faktörlerden oldukları söylenebilecektir.
In this study, the effect of responsible consumption behavior and green marketing on the perception of firm performance was examined. In terms of green marketing 7P model was taken as a base (package, product, process, price, promotion, purchaser and place) and in terms of firms’ performances, determinants such as customer satisfaction, customer loyalty, firm’s image and employee satisfaction were used. In this study, effects of firm’s characteristics such as year, place and sector as green marketing activities were also determined. Survey technique was used as data collection tool in the research. Turkey’s 500 biggest companies list was taken as a population for this study. Surveys were sent to 500 company managers via email, but 220 companies responded. Results showed that green marketing has an effecting the all performance metrics used in this study: customer satisfaction, customer loyalty, firm’s image and employee satisfaction and firms’ locations, sectors and ages are the determinants of the application of green marketing by the companies.
URI: https://hdl.handle.net/11499/3224
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nilüfer Sezen Doğan.pdf1.6 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

160
checked on May 6, 2024

Download(s)

700
checked on May 6, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.