Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/35090
Title: | TÜBİTAK 4006 projelerine ilişkin öğretmenlerin görüşleri (Denizli ili Pamukkale ilçe örneği) | Authors: | Tur, Sinem | Keywords: | Denizli öğretmen 4006 TÜBİTAK proje |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | Bu araştırmada, 2019-2020 Eğitim Öğretim Yılında Denizli ili Pamukkale ilçesinde Ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin 4006 TÜBİTAK projeleriyle ilgili görüşleri araştırılmıştır. Araştırmada “tarama modeli” kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2019–2020 eğitim-öğretim yılı Denizli ili Pamukkale ilçesinde Ortaokullarda görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. “Rastgele örnekleme” yöntemiyle seçilen yer, öğrenci ve veli profili birbirinden farklı okullarda çalışan öğretmenlerden 39 öğretmene ulaşılarak veriler toplanmıştır. Araştırmada kullanılan veri toplama aracı; araştırmacı tarafında literatür taranarak ve uzman görüşü alınarak oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formudur. Araştırmaya katılan öğretmenlerin n=12 tanesinin sosyo ekonomik ve sosyo kültürel yapısı alt düzeyde yer alanların yoğun olduğu okullarda çalıştıkları görülürken, n=22 tanesinin orta düzeyde yer alan okullarda çalıştıkları ve n=6 tanesinin de yüksek düzeyde yer alan okullarda çalıştığı ve araştırmaya katılan öğretmenlerin n=26 tanesinin 4006 TÜBİTAK projelerine katılım sağladıkları görülürken, n=13 tanesinin ise TÜBİTAK projelerinde görev almadıkları görülmüştür. Katılımcı öğretmenlerin 4006 TÜBİTAK projelerinin gerekliliğine ilişkin görüşlerinin genellikle olumlu olduğu ve sadece 2 katılımcının olumsuz beyanda bulunduğu görülmüştür. Ayrıca; gerekli ancak projelere yeterli ilgi gösterilmediği, öğrencilerin araştırma yapmasını sağlaması gelişimi açısından önemli, ilgi çekici, öğrencilerin hayal etme ve üretme becerilerini arttırdığı, öğrenciye proje hazırlama fırsatı sunduğu, öğrencilerin profesyonel proje oluşturduğu ve okulda olumlu bir iklim yarattığı, öğrencilerin öz güven ve yaratıcılığı geliştirdiği, öğrenci ve öğretmenlere bilimsel araştırma yöntemleri katkı sağladığı, gibi olumlu görüşlerin olduğu görülmüştür. Katılımcı öğretmenlerin büyük çoğunluğunun 4006 TÜBİTAK projelerinin gerekliliğine ilişkin görüşlerinin olumlu ve gerekli olduğu görüşünde oldukları görülmüştür. Öğretmenlerin 4006 TÜBİTAK projeleri ile ilgili okul ortamlarına ilişkin görüşlerinin genellikle olumsuz düşüncelerinin yer, zaman, para ve şartlar açısından olumsuzluklar olduğunu belirttikleri ve birçok okulun bu eksikliklere rağmen 4006 TÜBİTAK projeleri yapmaya çalıştığı görülmüştür. Öğretmenlerin 4006 TÜBİTAK projeleri ile ilgili uygun personel yeterliliğine ilişkin görüşlerinin genellikle personelin eğitilmesi gerektiği ön plana çıkmakla birlikte “yeterli” ve “yetersiz” görüşlerinin birbirine yakın olduğu görülmüştür. Nitelikli 4006 TÜBİTAK projelerinin ortaya çıkarılması, proje tabanlı eğitimlerin yapılabilmesi, gerekli öğrenci, veli, öğretmen ve yöneticilerin desteklerinin sağlanabilmesi için eğitim, işbirliği ve eşgüdüm sağlanması, ülke kalkınması ve araştırmaya meraklı bireyler yetiştirilmesi için bir fırsat olan 4006 TÜBİTAK projelerinin hazırlanması için personelin yeterliliğinin kilit öneme haiz olduğu söylenebilir. Öğretmenlerin 4006 TÜBİTAK projeleri sürecinde proje hazırlama ve danışmanlık yapmada yaşadıkları sorunlara ilişkin genel olarak farklı sorunlar yaşadıkları görülmüştür. Bu sorunların genel olarak fazla yük altına girme, ilgisizlik, konu belirleme, fiziki imkânların eksikliği, maddi sorunlar, zaman, gereksiz prosedürler, destek görememe, materyal, doküman, teknik destek vb. eksiklikler olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin 4006 TÜBİTAK projeleri sürecinde proje hazırlama sürecinde yaşadıkları sorunlara ilişkin çözüm önerilerine bakıldığında maddi manevi destek, ilgi, fiziki ve donanım eksikliklerin giderilmesi gibi belli temeller üzerinde yoğunlaştığı görülmektedir. 4006 TÜBİTAK projeleriyle ilgili olarak teşvik, maddi ve manevi destek ve eksikliklerin giderilmesi başlıkları altında toplanabilecek öneriler gerçekten eğitim sistemimiz için de gerekli olan öneriler niteliğindedir. Bu önerilerin dikkate alınarak gerekli değişikliklerin yapılmasıyla birlikte kalite ve nitelik artışının olacağı ve eksikliklerin büyük ölçüde giderileceği sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin 4006 TÜBİTAK projeleri sürecinde proje hazırlama sürecinde ihtiyaç duydukları desteklere bakıldığında önerilerle paralellik gösterdiği ve daha çok maddi manevi destek, fiziki ve donanım eksikliklerin giderilmesi, işbirliği gibi belli başlıklarda yoğunlaştığı, 4006 TÜBİTAK projeleri sürecinde proje hazırlama sürecinde ihtiyaç duydukları desteklerin genellikle maddi ve manevi desteklere, fiziki ve donanımsal eksikliklerin giderilmesi ve iç ve dış paydaşlar ile güçlü iletişim ve işbirliği desteklerine ihtiyaç duydukları görülmüştür. | URI: | https://hdl.handle.net/11499/35090 |
Appears in Collections: | Bilimsel Araştırma Projeleri Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
SİNEM TUR.pdf | 1.23 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
272
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
370
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.