Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/35163
Title: İlkokullarda görev yapan okul yöneticilerinin kapsayıcı eğitime dair görüşleri
Other Titles: The opinions of school administrators working In the primary schools on inclusive education
Authors: Serttaş, Betül
Keywords: kapsayıcı eğitim
göç
okul yöneticisi
temel eğitim
Inclusive education
migration
school administrator and basic education
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Kapsayıcı eğitim tüm dezavantajlı durumda olan çocukları içine alan ve bu bağlamda bu çocuklara eğitim hakkının sağlanmasıyla yakından ilişkilidir. Burada kapsayıcı eğitimdeki amaç kültürleri farklı, toplumları farklı, bölgeleri farklı ve yaşantıları farklı olan çocukların eğitime en iyi şekilde dahil olmalarını sağlamak ve bu anlamda tüm eğitim haklarından faydalanmalarına katkıda bulunmaktır. Eğitim her öğrencinin en temel hakkıdır. Tüm çocukların nitelikli, kapsayıcı eğitim alması için eğitim hizmetlerinin iyi yönetişim ve yeterli finansman ile etkili ve adaletli bir şekilde sağlanması gerekmektedir. Bu çalışmadaki amaç ilkokullarda görev yapan okul yöneticilerinin, kapsayıcı eğitim içinde yer alan ve farklı farklı bölgelerden göçle gelmiş çocukların, eğitimine yönelik olarak geliştirilmesi gereken politikalar konusunda görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın çalışma gurubunu Denizli ilinin Pamukkale ilçesinde ilkokullarda görev yapmakta olan 15 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırma nitel olarak tasarlanmış olup, verilerin toplanması için yarı yapılandırılmış görüşme tekniğinden faydalanılmıştır. Olgu bilim deseni kurulmuştur. Buradaki hedef farkındalık oluşan lakin tam manasıyla bilgi sahibi olunamayan olgular hakkında tecrübeli kişilerden bilgi elde etmektir. Bu araştırma için altı maddelik bir görüşme formu hazırlanmıştır. Buna göre elde edilen sonuçlar, göç ile gelen öğrencilerin en etkili biçimde eğitimini sağlamak olmalı ve bunun için ihtiyaç duyulan kaynaklar hazırlanmalı, dezavantajlı gurupların içinde yer alan bu öğrencilere yönelik makro eğitim politikaları geliştirilmelidir.
Inclusive education comprises all disadvantaged children and is closely related to the provision of the educational right for these children in this context. The purpose of inclusive education is to ensure that the children who differ from each other in terms of different cultural backgrounds, societies, regions and life style are included in education and benefited from all educational rights in the best way. Education is the most basic right of every student. In order that all of the children to get qualified and inclusive education, educational services should be provided with good governance and adequate financing in an efficient and equitable way. The aim of this study is that school administrators working in the primary schools to determine their point of views on the policies that need to be enhanced which is intended to education of the children who taken place in the inclusive education of and have migrated from different regions. The study group of this research composed of 15 school administrators working in primary schools in Pamukkale, Denizli. This research is designed both qualitatively designed and semi-structured interview technique is used while conducting the data. Phenomenology has been used. In this sense, the aim is to obtain information from experienced people, which is related with the cases where awareness is not fully understood. A six-item interview form was prepared for this research. After the analyzing results indicate that for both the necessary resources should be prepared and macro education policies should be improved for immigrant students who are among the disadvantaged groups in order to provide the education effectively.
URI: https://hdl.handle.net/11499/35163
Appears in Collections:Bilimsel Araştırma Projeleri Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Betül Serttaş Proje bitti.pdf745.46 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

394
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

602
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.