Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/35191
Title: Annales tarih ekolü ve Türkiye’de yerel tarih yazımı (1939-2000)
Other Titles: The annales school of history and local historiography in Turkey (1939-2000)
Authors: Dağ, Muhammed
Advisors: Avcı,Yasemin.
Keywords: Yerel Tarih,
Annales Ekolü,
Tarihyazımı,
Sosyal ve Ekonomik Tarih,
Türkiye’de Yerel Tarihyazımı
Local History,
The Annales School,
Historiography,
Social and Economic History,
Local Historiography in Turkey
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Bu araştırmada, 1929 yılında Fransa’da kurulan ve tarihyazımında bir devrim meydana getiren Annales Ekolü’nün Türkiye’deki yerel tarihyazımına olan etkisi sorgulanmaya çalışılmıştır. Türkiye’deki ilk üç kuşak tarihçilerine ait 103 yerel tarih çalışması, Annales Ekolü’nün temel yöntemlerinden olan bütünsel tarih anlayışı, karşılaştırmalı yöntem, uzun süreli çalışma, disiplinlerarası yönteme önem verme, geriye doğru metot, niceliksel analizlerle çalışma gibi kriterler üzerinden incelenmiştir.Bu çalışmada Annales Ekolü’nün metodolojik yaklaşımını oluşturan temel niteliklerden önce Annales’ın köklerine inilmeye çalışılmış böylece 18., 19. ve 20. yüzyıldaki tarihçilik anlayışlarıyla Annales arasındaki bazı benzerlikler belirlenmiştir. Yerel tarihin dünyadaki ve Türkiye’deki başlangıç ve gelişimi sorgulanırken, Türkiye’deki yerel tarihyazımın ortaya çıkış nedeninin gecikmesi dâhil pek çok soru irdelenmiştir. Araştırmada, Köprülü ve Barkan ile başlayan ancak tam olarak Halil İnalcık ile kökleşen Türk tarihyazımındaki Annales etkisinin, sonraki kuşaklar boyunca da yerel tarihi çalışan bazı tarihçilerde belli ölçüde ve yönde devam ettiği istatiksel veri ve analizlerle gösterilmiştir.
In this study, it tries to be questioned that the Annales school, which was founded in France in 1929 and which revolutionized on historiography, the impact of the annales on local historiography in Turkey. A total of 103 local historical study of the first three generations of local historians in Turkey was analyzed with the methods of Annales School. A number of criteria such as holistic understanding of history, comparative method, long-term study, giving importance to interdisciplinary method, backward method, and quantitative work are included in these methods.In this study, it was tried to reach the roots of Annales before looking into the methodological of the Annales school. Thus, the similarities are determined between Annales and approaches of historiography of 18th, 19th and 20th centuries. While the beginning and development of local history in the world and in Turkey was questioned, many questions were examined, including the delay of the reason for the emergence of local historiography in Turkey. The study shows that the Annales effect in Turkish historiography, which started with Köprülü and Barkan but took root with Halil İnalcık, continued to a certain extent and direction in some historians working on local history over the next generations, with statistical data and analyses.
URI: https://hdl.handle.net/11499/35191
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Muhammed Dağ.pdf3.49 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

222
checked on May 27, 2024

Download(s)

4,050
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.