Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/35229
Title: Çağdaş epistemolojide A Priori problemi
Other Titles: A Priori problem in contemporary epistemology
Authors: Erken, Demet
Advisors: Öztürk, Fatih Sultan Mehmet
Keywords: A priori
A Posteriori
A priori gerekçelendirme
Emprisizm
Rasyonalizm
A priori Justification
Empiricism
Rationalism
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Bilginin kaynağı konusu temelinde ortaya çıkan a priori problemi tartışmasında rasyonalistler ve emprisistler olmak üzere iki yaklaşım karşımıza çıkar. Geleneksel epistemolojide problem bilginin kaynağının ne olduğu temelinde işlenirken, günümüz epistemolojisinde gerekçelendirme kaynaklarının ne olduğu sorusu çerçevesinde tartışılır. Çağdaş rasyonalistler a priorinin yanlışlanabilir olduğunu öne sürerek, bilişsel süreçlerle açıklamaya çalışır. Ancak a priorinin doğası, bu açıklamalar temelinde emprisistler tarafından muğlak bulunarak eleştirilmiştir. Emprisistler bu eleştirileriyle birlikte, argümanlarında bilginin kaynağı olarak a prioriyi yadsıyarak, tüm bilginin kaynağının deneyim olduğunu öne sürerler. Bu çalışmanın amacı, a priorinin tamamen yok sayılamayacağını ve bilginin ilerleyebilmesi için de deneyimin a priori olarak işleyen bir sürece eşlik etmesi gerektiğini savunmaktır.
In the discussion of a priori problem, that arises on the basis of the source of information, we encounter two approaches, rationalists and emprisists. While the problem traditional epistemology is processed on the basis of what the source of knowledge is, it is discussed in today's epistemology within the framework of the question of what justification sources are. Contemporary rationalists try to explain by cognitive processes, arguing that a priority is falsifiable. However, the nature of the a priori has been criticized by empricists for being ambiguous on the basis of these explanations. With these criticisms, the empiricists ignore a priori and claim that the source of all knowledge is experience. The aim of this study is to argue that a priori cannot be completely ignored and that experience must accompany a process that functions a priori in order for knowledge to progress.
URI: https://hdl.handle.net/11499/35229
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10351637.pdf1.2 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

66
checked on May 27, 2024

Download(s)

900
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.