Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/35247
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorÇelikel, Mehmet Ali-
dc.contributor.authorDemir, Ayşe-
dc.date.accessioned2020-09-04T07:06:46Z
dc.date.available2020-09-04T07:06:46Z
dc.date.issued2020-08-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/35247-
dc.description.abstractThe post-colonial period brings a different form to the individuals and nations’ lives. The nations that were once colonized regain their independence, but the traces of colonialism can still be observed in their lives. In order to get adapted, people need to redefine the established ways of thinking, and this is the point where the subject matter of this dissertation, post-colonial juxtapositions and illusions, emerges. As a writer who has an Anglo-Chinese background, Timothy Mo’s fiction is a true medium to analyse the juxtapositions and illusions within post-colonial context. Since the post-colonial illusion of having a new life engages the minds of the protagonists of the novels within the scope of this dissertation, they end up looking for ways out of their borders. Thus, discontented with their current circumstances, they leave their home and they set up a new life in a new environment. However, the post-colonial juxtapositions start to hunt their lives since they mostly live as immigrants or expatriates in a foreign setting. It appears to be a compulsion for them to be there for a better life, at the same time, they strive to go away since they cannot feel themselves as a part of the whole. Stuck in this vicious circle, people need to form new identities conforming to the post-colonial world. Being an outsider becomes an imposed identity on the people who live in post-colonial world. Hence, the cast away, discriminated, oppressed individuals; namely the outsiders form the basis of this dissertation, which is aimed at analysing Timothy Mo’s selected novels; The Redundancy of Courage, Renegade or Halo2, Sour Sweet and The Monkey King in terms of the post-colonial juxtapositions and illusions.en_US
dc.description.abstractSömürgecilik sonrası dönem, bireylerin ve ulusların hayatlarına farklı bir yaşam biçimi getirmiştir. Bir zamanlar sömürgeleştirilen uluslar bağımsızlıklarını geri kazanırlar, ancak sömürgeciliğin izleri yaşamlarında hala görülmeye devam etmektedir. Adapte olabilmek için insanların yerleşik düşünce biçimlerini yeniden tanımlamaları gerekir ve burası tam olarak mevcut tezin konusu olan, sömürgecilik sonrası karşıtlık ve yanılsamaların ortaya çıktığı noktadır.Çin kökenli, İngiliz yazar Timothy Mo’nın yazını, sömürgecilik sonrası bağlamdaki karşıtlık ve yanılsamaları analiz etmek için uygun metinler sunmaktadır. Sömürgecilik sonrası yeni bir hayata sahip olma yanılsaması, bu tez kapsamındaki romanların kahramanlarının zihinlerini meşgul ettiğinden, çareyi kendi sınırlarının dışına çıkabilmenin yollarını aramakta bulurlar. Mevcut durumlarından hoşnut olmayan bu insanlar, evlerinden ayrılırlar ve yeni bir ortamda yeni bir hayata başlarlar. Bununla birlikte, sömürgecilik sonrası karşıtlıklar çoğunlukla yabancı bir ortamda göçmen ya da geçici yabancı işçi olarak yaşayanların hayatlarının üzerine çökmeye başlar. Daha iyi bir yaşam için orada bulunmaları bir zorunluluk olarak görünmektedir, ancak kendilerini bir bütünün parçası olarak hissedemedikleri için aynı zamanda oradan kurtulmaya çalışırlar. Bu kısır döngüde sıkışıp kalan insanların sömürgecilik sonrası dünyaya uygun yeni kimlikler oluşturmaları gerekir.Yabancılık, sömürgecilik sonrası dünyada yaşayan insanlara dayatılan bir kimliktir. Bu nedenle, kenara itilen, ayrımcılığa uğrayan, ezilen; yani yabancılaştırılmış bireyler, Timothy Mo’nun The Redundancy of Courage, Renegade or Halo2, Sour Sweet ve The Monkey King romanlarını sömürgecilik sonrası karşıtlık ve yanılsamalar açısından analiz eden bu tezin temelini oluşturmaktadır.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTimothy Moen_US
dc.subjectjuxtapositionen_US
dc.subjectillusionen_US
dc.subjectpostcolonial discourseen_US
dc.subjectfictionen_US
dc.subjectkarşıtlıken_US
dc.subjectyanılsamaen_US
dc.subjectsömürge sonrası söylemen_US
dc.subjectyazınen_US
dc.titlePostcolonial juxtaposition and illusions in timothy mo’s fictionen_US
dc.title.alternativeTimothy mo’nun yazininda sömürgecilik sonrasi dönem karşitliklari ve yanilsamalarien_US
dc.typeDoctoral Thesisen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid634215en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1en-
item.grantfulltextopen-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.openairetypeDoctoral Thesis-
item.cerifentitytypePublications-
crisitem.author.dept35.01. Foreign Languages-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ayşe Demir.pdf799.5 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

84
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

226
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.