Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/38426
Title: | Yaşa bağlı işitme kaybı olan yaşlılarda tekli ve ikili görev eğitiminin fiziksel, kognitif fonksiyonlar ve yaşam kalitesi üzerindeki etkilerinin incelenmesi | Other Titles: | Investigatin of the effects of single and dual task training on physical, cognitive functions and quality of life in elderly with age related hearing loss | Authors: | Usta, Hande | Advisors: | Kitiş,Ali | Keywords: | Yaşa Bağlı İşitme Kaybı İkili Görev Kognitif Fonksiyon Fiziksel Fonksiyon Yaşam Kalitesi Age Related Hearing Loss Dual Task Cognitive Function Physical Function Quality of Life |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | Bu çalışmanın amacı yaşa bağlı işitme kaybı olan yaşlılarda tekli ve ikili görev eğitiminin fiziksel fonksiyon, kognitif fonksiyon, yaşam kalitesi, denge, düşme ile ilgili endişe ve günlük yaşam aktiviteleri üzerindeki etkilerini incelemekti.Pamukkale Üniversitesi Sağlık, Uygulama ve Araştırma Merkezi Kulak Burun Boğaz Hastalıkları Anabilim Dalı'nda yaşa bağlı işitme kaybı teşhisi konulan yaşlılar çalışmaya katıldı. Yaşlılar tekli görev eğitim grubu, ikili görev eğitim grubu ve kontrol grubu olarak ayrıldı. Tekli görev eğitim grubunda 13 hasta, ikili görev eğitim grubunda 15 hasta, kontrol grubunda 14 hasta çalışmaya tam olarak katıldı. İşitme kaybı dereceleri saf ses odyometrisi ile belirlendi. Yaşlı Fiziksel Uygunluk Testi, Montreal Bilişsel Değerlendirme Ölçeği, Dünya Sağlık Örgütü Yaşam Kalitesi Ölçeği Yaşlı Modülü, Berg Denge Ölçeği, Uluslararası Düşme Etkinlik Ölçeği, Fonksiyonel Bağımsızlık Ölçeği, İkili Görev Anketi ve İkili Görev Etkisi değerlendirmeleri başlangıçta, eğitimlerden sonra ve 6. ayda uygulandı. Müdahaleler haftada iki gün, 40 dakika, beş hafta süreyle gerçekleştirildi.Tüm yaşlıların 13'ü (%30,95) kadın, 29'u (%69,05) erkekti ve ortalama yaş 71,16 ± 6,00 yıldı. Eğitim gruplarının her biri müdahale sonrasında Yaşlı Fiziksel Uygunluk Testi’nde, Montreal Bilişsel Değerlendirme Ölçeği’nde, yaşam kalitesi, denge ve düşme endişesi ile ilgili sonuç ölçümlerinde, İkili Görev Etkisi skorunda ve İkili Görev Anketinde istatistiksel olarak anlamlı gelişme gösterdi (p <0.05). Gruplar arası karşılaştırmalarda müdahale sonrası ve 6. ayda Yaşlı Fiziksel Uygunluk Testi ve Montreal Bilişsel Değerlendirme Ölçeği’nde istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunurken (p <0.05); yaşam kalitesi, denge, düşme endişesi ve fonksiyonel bağımsızlık ile ilgili sonuç ölçümlerinde, İkili Görev Etkisi skorunda ve İkili Görev Anketinde istatistiksel olarak anlamlı farklılık gözlenmedi (p> 0.05). Sonuç olarak yaşa bağlı işitme kaybı olan yaşlılar fiziksel ve kognitif fonksiyonlar, yaşam kalitesi, denge, düşme endişesi ve ikili görev yeteneğinde her iki eğitim müdahalesinden yarar sağlamıştır. This study aimed to examine the effects of single and dual-task training on physical function, cognitive function, quality of life, balance, concerns about falling, and activities of daily living in the elderly with age-related hearing loss.The elderly who were diagnosed with age-related hearing loss in Pamukkale University Health, Practice and Research Center, Department of Otorhinolaryngology participated in the study. The elderly were allocated single-task training group, dual-task training group, and control group. Thirteen patients in the single-task training group, 15 patients in the dual-task training group, 14 patients in the control group completed the study. Degrees of hearing loss was determined by pure tone audiometry. Evaluations, Senior Fitness Test, Montreal Cognitive Assessment, World Health Organization- Quality of Life- Old Module, Berg Balance Scale, Falls Efficacy Scale International, Functional Independence Measure, Dual Task Questionnaire, Dual Task Effect, were performed initially, after the interventions and at the 6th month. The interventions were carried out two days a week and 40 minutes, for five weeks.Thirteen elderly (30,95%) were women, 29 elderly (69,05%) were men and the mean age was 71.16 ± 6.00 years. Each training group showed statistically significant improvements in Senior Fitness Test, Montreal Cognitive Assessment, outcomes related to the quality of life, balance and concerns about falling, dual-task effect score, and Dual-Task Questionnaire after the intervention (p <0.05). While statistically significant differences were found in Senior Fitness Test, and Montreal Cognitive Assessment (p <0.05), no statistically significant differences were observed in outcomes related to the quality of life, balance, concerns about falling, functional independence, dual-task effect score, Dual Task Questionnaire between the group comparisons for the post-intervention and 6th month (p> 0.05).In conclusion, elderly with age-related hearing loss benefited from both training interventions in physical and cognitive functions, quality of life, balance, concerns about falling, and dual-task ability. |
Description: | Bu çalışma Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) yurt içi genel doktora burs programı (2211A) tarafından desteklenmiştir | URI: | https://hdl.handle.net/11499/38426 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Hande Usta.pdf | 11.19 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
278
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
394
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.