Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/38451
Title: Çalışanların eğitime yönelik algıları ile eğitimin bireysel ve örgütsel sonuçları arasindaki ilişki
Other Titles: The relationship between employees perceptions of education and the individual and organizational results of education
Authors: Şentürk, Cem
Advisors: Aksel, İbrahim
Keywords: Organizasyon
İnsan Kaynakları Yönetimi
Eğitim
Örgüt Geliştirme
Organization
Human Resources Management
Employee Training
Organization Development
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Bu tez çalışmasında, organizasyonların en önemli unsuru olan insan kaynağının eğitim ve geliştirme faaliyetlerine yönelik algıları ile eğitim ve geliştirme faaliyetleri sonucunda elde edilen kazanımlar arasındaki ilişkinin analiz edilmesi amaçlanmıştır. Çalışma üç bölümden oluşmaktadır. İlk iki bölümde literatür taraması yapılmış, üçüncü bölümünde ise özel bir işletmede uygulanan anketin sonuçları analiz edilmiştir. Sonuç bölümünde analiz sonucu elde edilen bulgular değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda, çalışanların eğitim ve geliştirme faaliyetlerine yönelik algılarının eğitimden elde edilen bireysel ve örgütsel sonuçlar üzerinde pozitif yönde bir etkisi olduğu görülmüştür. Demografik özelliklerin analizi sonucunda ise çalışanların eğitim seviyesi, çalıştıkları süre ve bulundukları pozisyonları azaldıkça eğitime yönelik olumlu algılarının yükseldiği; eğitim seviyesi ve pozisyonlarıarttıkça, ayrıca yönetici pozisyonunda bulunuluyorsa eğitimden elde edilen bireysel kazancın daha yüksek olduğu ve kadınların, üniversite mezunlarının ve yöneticilerin öğrenme motivasyonlarının diğer gruplara göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.
human resources, which is the most important element of organizations, towards training and development activities and the gains obtained as a result of training and development activities. The study consists of three parts. In the first two parts, literature review has been made, and in the third part, the results of the survey applied in a private enterprise are analyzed. In the conclusion part, the findings obtained from the analysis are evaluated. As a result of the research, it was seen that the perceptions of the employees towards training and development activities had a positive effect on the individual and organizational results obtained from the training. As a result of the analysis of demographic characteristics, it is observed that the positive perception of education increases as the education level of the employees, the duration of their employment and their positions decreases; It has been determined that as the level of education and positions increase, and if there is a managerial position, the individual earning from education is higher and the learning motivation of women, university graduates and managers is higher than the other groups.
URI: https://hdl.handle.net/11499/38451
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cem Şentürk.pdf2.54 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

44
checked on May 27, 2024

Download(s)

234
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.