Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/38465
Title: Down sendromlu çocuklarda duyu bütünleme eğitiminin dikkat ve motor beceriler üzerine etkisi
Other Titles: Theeffect of sensory integratıon therapy on attentıon and motor skılls in children with down syndrome
Authors: Yana, Metehan
Advisors: Kavlak, Erdoğan
Keywords: Down Sendromu
Duyu Bütünleme Eğitimi
Dikkat
Motor Fonksiyon
Down Syndrome
Sensory Integration Training
Attention
Motor Skills
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Bu çalışmada Down Sendromlu çocuklarda (DS) duyu bütünleme (DB) eğitiminin dikkat ve motor becerilere etkisi araştırıldı. Kırk iki Down Sendromlu çocuk (7-18 yaş) çalışma grubu (n=21) ve kontrol grubu (n=21) olmak üzere randomize olarak iki gruba ayrıldı. Her iki gruba da günde 45 dakika, haftada iki seans olmak üzere altı hafta boyunca toplam 12 seans nörogelişimsel tedavi (NGT) uygulandı. Çalışma grubuna toplam altı hafta boyunca haftada iki kez her seans 45 dakika olmak üzere NGT’ye ek olarak duyu bütünleme eğitimi uygulandı. Katılımcıların motor fonksiyonlarını değerlendirmek için Bruininks-Oseretsky Motor Yeterlik Testi 2 Kısa Formu (BOT2-KF), dikkat becerilerini değerlendirmek için Stroop Testi TBAG Formu kullanıldı. Tedavi sonrası motor fonksiyonların değerlendirilmesinde kullanılan BOT2-KF sonuçları açısından her iki grupta da anlamlı iyileşmeler olduğu görüldü. Özellikle çalışma grubunda uygulanan NGT+DB yönteminin motor fonksiyonları geliştirme açısından NGT yaklaşımına göre daha başarılı olduğu saptandı (p<0,001). Dikkat gelişiminin değerlendirilmesinde kullanılan Stroop test sonuçlarına göre tedavi sonrası her iki grupta da anlamlı iyileşmeler olduğu görüldü. Bununla birlikte; çalışma grubunda uygulanan NGT+DB yönteminin dikkati geliştirme açısından NGT yaklaşımına göre daha başarılı olduğu tespit edildi (p<0,05). Bu çalışmanın sonuçlarına göre NGT ile kombine uygulanan DB eğitiminin Down Sendromlu çocuklarda motor fonksiyonları ve dikkat becerisini geliştirmede tek başına NGT eğitimine göre daha etkilidir.
In this study was investigated the effect of sensory integration (SI) training on attention and motor skills in children with Down Syndrome (DS). Fourty-two children (7-18 years old) with DS were randomly allocated into two groups as experimental group (n=21) and control group (n=21). Neurodevelopmental therapy (NDT) was applied to both groups for 45 minutes a day, two sessions a week, for a total of 12 sessions for six weeks. In addition to NDT, SI was applied in experimental group twice in a week for six weeks 45 minutes per session. The Bruininks-Oseretsky Motor Proficiency Test 2 Short Form (BOT2-SF) was used to evaluate the motor functions of the participants, and the Stroop Test TBAG Form was used to assess attention skills. After the treatment, significant improvements were observed in the both groups in terms of BOT2-SF results used in the evaluation of motor functions. Especially NDT SI method applied in the experimental group was found to be more successful than NDT approach in terms of developing motor functions (p<0.001). According to the Stroop test results used in the evaluation of attention development, significant improvements were observed in both groups after treatment. However; NDT+SI method applied in the experimental group was found to be more successful than the NDT approach in terms of improving attention (p<0.05). According to the results of the present study, SI training applied in addition to NDT is more effective than NDT training alone in improving attention and motor skills in children with Down Syndrome.
URI: https://hdl.handle.net/11499/38465
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
metehan yana.pdf13.34 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

682
checked on May 27, 2024

Download(s)

742
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.