Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/38497
Title: A Jungian & Nietzschean approach to Todd Phillips' Joker
Other Titles: Todd Phillips’in Joker filmine Jungcu ve Nietzscheci bir yaklaşım
Authors: Tan, Cenk
Keywords: Joker, Carl G. Jung, Friedrich Nietzsche, the shadow, archetypes
Publisher: Litera: Journal of Language, Literature and Culture Studies; İstanbul University Press
Source: Tan, C. (2021). A Jungian & Nietzschean approach to Todd Phillips’ Joker. Litera, 31(1), 423-444. https://doi.org/10.26650/LITERA2020-802745
Abstract: Todd Phillips’ Joker (2019) is an origin story which not only portrays a psychological drama but also forms a good example of a detailed character study case. The film embodies two main layers which are psychological and social. Within the context of the psychological layer, the viewers witness the gradual metamorphosis of a mentallyill person into an evil villain. This article aims to analyse Todd Phillips’ Joker from a Jungian and Nietzschean perspective. By interpreting Arthur Fleck’s mental condition through the window of Jungian archetypes, the article reveals that Arthur experiences an intense inner struggle against his shadow, which he ultimately loses. His efforts to resist these attacks using his persona, ego, and self are in vain. To that end, Jung’s views are interconnected with Friedrich Nietzsche’s notion of nihilistic delusions which are referred to with an overview of Nietzsche’s nihilism. In addition, the nihilistic delusions are associated with the cotard syndrome and the notion of depersonalization within the field of psychiatry. The study also exposes the common ground between Nietzsche and Jung by exploring the interactions in specific periods of their lives. Thus, it has been concluded that Arthur’s nihilistic delusions are the ultimate cause of the events leading to the supremacy of the shadow in Joker
Description: Todd Phillips’in Joker (2019) filmi sadece psikolojik bir dram sunmakla kalmamaktadır, ayrıntılı bir karakter vakasını gözler önüne sermektedir. Joker filminde psikolojik ve sosyal olmak üzere iki temel katman bulunmaktadır. Psikolojik katman bağlamında izleyiciler, ruhsal anlamda hasta bir bireyin yavaşça kötü bir katile dönüşmesine tanıklık etmektedir. Bu makale, Todd Phillips’in Joker yapımını Jungcu ve Nietzscheci bakış açısıyla analiz etmeyi amaçlamaktadır. Arthur’un ruhsal durumunu Jung’un arketipleri penceresinden yorumlayan bu çalışma, onun kendi içinde bulunan gölge arketipine karşı vermiş olduğu yoğun mücadeleyi açığa çıkarmaktadır ki Arthur bu mücadeleyi kaybetmeye mahkumdur. Arthur’un gölge figürünün persona, ego ve kendiliğini kullanarak tüm bu saldırılara karşı direnme çabası tamamıyla nafiledir. Bu bağlamda, Jung’a ait kavramlar, Friedrich Nietzsche’nin nihilizm ve nihilist kuruntular kavramları ile karşılaştırmalı olarak irdelenmektedir. Buna ek olarak, nihilist kuruntular olgusu, psikiyatri alanında tanımlanan cotard sendromu ve kişiliğini kaybetme gibi olgularla ilişkilendirilmektedir. Çalışma, ayrıca Nietzsche ve Jung’un hayatlarının belirli dönemlerinde yaşadıkları etkileşimleri ve ortak yönlerini de açığa çıkarmaktadır. Bunlara bağlı olarak çalışmanın sonucunda Joker filminde nihilist kuruntuların, gölge figürünün egemenliğine giden yoldaki temel sebep olduğu sonucuna varılmaktadır
URI: https://hdl.handle.net/11499/38497
https://doi.org/10.26650/LITERA2020-802745
ISSN: 2602-2117
Appears in Collections:TR Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / TR Dizin Indexed Publications Collection
WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / WoS Indexed Publications Collection
Yabancı Diller Yüksekokulu Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Litera_article.pdf238.56 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

WEB OF SCIENCETM
Citations

1
checked on Dec 20, 2024

Page view(s)

54
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

38
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check




Altmetric


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.