Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/38515
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKöktürk, Milay-
dc.contributor.authorUz, Ayça-
dc.date.accessioned2021-06-29T11:56:00Z
dc.date.available2021-06-29T11:56:00Z
dc.date.issued2021-04-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/38515-
dc.description.abstractBu çalışmada yirminci yüzyıl bilim felsefesinin önde gelen filozoflarından olan Karl Popper ile Thomas Kuhn’un bilime ve bilimsel bilgiye yönelik görüşlerinden hareketle bilimin yöntemi, ölçütü ve sınırları konusunda ileri sürmüş oldukları düşüncelerine yer verilmektedir. Bilimin yönteminin tümdengelim, ölçütünün yanlışlanabilirlik olması gerektiğini vurgulayan Popper, bilimsel bilginin sınanabilen ve çürütülebilen bir yapıda olması gerektiğini belirtir. Kuhn ise bilimsellik ölçütünü mevcut paradigmaya bağlı olarak ortaya çıkan problemlerin çözümlenmesi, diğer bir deyişle “bulmaca çözme etkinliği” olarak kabul etmekte ve bilimselliği nihai olarak sosyolojik unsurlarla ilişkilendirerek ele almaktadır. Bu doğrultuda, çalışmada Popper ve Kuhn’un bilime ve onun bilgisine yönelik görüş farklılıkları göz önünde bulundurularak “bilimsel gelişme ve bilimsel ilerlemeye” yönelik argümanları kendi terminolojileri çerçevesinde değerlendirilecektir. Ardından Popper ile Kuhn’un, bilimsellik ölçütüne yönelik düşünceleri dikkate alınarak bilimsel bilginin gelişimi ve ilerlemesi hakkındaki argümanları karşılaştırmalı ve analitik bir şekilde irdelenerek aktarılacaktır.Sonuç olarak ise, Popper ile Kuhn’un, bilimsel gelişme ve ilerlemeye bağlı olarak, bilimsel bilgideki değişimin varlığını kabul ettikleri ve bu değişimin de durmaksızın devam eden bir değişim fikrinden ibaret olduğu savunulacaktır.en_US
dc.description.abstractThis thesis study is about the leading philosophers of philosophy of science of the twentieth century Karl Popper and Thomas Kuhn and their asserted views about science and scientific knowledge and the method, standard and limit of science. Popper who emphasises the deductive method of science and its standard which should be falsifiable indicates that scientific knowledge should have a testable and falsifiable pattern. Kuhn, on the other hand, discusses the standard of scientificity connected to the existing paradigm and its emerging problem solving in other words he accepts it as a “puzzle solving activity” and terminatively associates scientificity with sociological factors. Accordingly, in this thesis study by taking into consideration Popper and Kuhn’s differences of opinion aimed at science and its knowledge, the arguments of development and scientific progress within the frame of their own terminology is being evaluated. Then, Popper and Kuhn’s thoughts considering the standards of science and the arguments about progress and development of scientific knowledge is being transferred in a comparable and analytical manner.As a result it is advocated that Popper and Kuhn accept the existence of the change of scientific knowledge based on scientific progress and development and that this change is a change of opinion which is continuing nonstop.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectBilimsel Bilgien_US
dc.subjectÇürütmeen_US
dc.subjectDoğrulanabilirliken_US
dc.subjectYanlışlanabilirliken_US
dc.subjectEşölçülemezliken_US
dc.subjectParadigmaen_US
dc.subjectBilimsel Devrimen_US
dc.subjectScientific Knowledgeen_US
dc.subjectRefutationen_US
dc.subjectVerifiabilityen_US
dc.subjectFalsifiabilityen_US
dc.subjectIncommensurabilityen_US
dc.subjectParadigmen_US
dc.subjectScientific Revolutionen_US
dc.titleThomas Kuhn ve Karl Popper’da bilimsel bilginin değişimien_US
dc.title.alternativeThe change of scıentıfıc knowledge of Thomas Kuhn and Karl Popperen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.ownerPamukkale University-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.cerifentitytypePublications-
item.languageiso639-1tr-
item.grantfulltextopen-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ayça Uz.pdf793.94 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

626
checked on May 26, 2025

Download(s)

7,548
checked on May 26, 2025

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.