Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/38547
Title: İlkokul müdürlerinin ders denetimi kapsamındaki davranışlarına yönelik öğretmenlerin algılarının incelenmesi
Other Titles: Examining teachers’perceptions on the behaviors of primary school principals within the scope of classroom supervision
Authors: Dağdelen, Esin Cennet
Keywords: Okul Müdürleri
Öğretmenler
Denetim
Denetim Modelleri
Öğretmen Görüşleri
School principals
Teachers
Supervision
Supervision Models
Teacher Opinions
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Bu araştırma, İlkokul Müdürlerinin Ders Denetimi Kapsamındaki Davranışlarına Yönelik Öğretmenlerin Algılarını ortaya koymak maksadı ile 2020-2021 eğitim öğretim yılında Denizli ili Merkezefendi ilçesindeki, 32 devlet okullarında ve 6 özel okullarda görev yapan 192 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunda uygun örneklem alma yoluna gidilmiştir. Nicel desende gerçekleştirilen bu çalışmanın verileri “İlkokul Müdürleri Sınıf Gözlem Ölçeği’ ile toplanmış ve araştırmanın bulgularına ulaşılmıştır. Bu araştırmanın bulguları envanter genel puanlarına ve alt değişkenlerdeki farklara dayalı olarak açıklanmıştır. Bu araştırmanın bulgularından hareketle cinsiyet, yaş, mesleki kıdem, görev yapılan yer, lise türü değişkenlerine göre değişkenler bakımından, gruplar arası anlamlı bir farkın olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlardan hareketle okul müdürlerinin denetim görevlerini belirginleştiren yönetmeliklerin hazırlanması, denetim odakları hakkında öğretmenlere farkındalık kazandırılması ve bu araştırmanın farklı bir örneklemle nitel desende gerçekleştirilmesi önerilebilir.
This research was carried out with 192 teachers, 32 of whom work in public schools and 6 of whom work in private schools.in Merkezefendi district of Denizli province in the 2020-2021 academic year in order to reveal the Perceptions of Teachers on the Behaviors of Primary School Principals within the Scope of Classroom Supervision. The study group of the research was determined via appropriate sampling. The data of this study, which was carried out in a quantitative design, were collected with the "Primary School Principals Class Observation Scale" and the findings of the research were reached. The findings of this study were explained based on the overall scores of the inventory and the differences in the sub-variables. Based on the findings of this study, it was concluded that there was no significant difference between the groups in terms of gender, age, professional seniority, place of work, type of high school. Based on these results, it can be suggested to prepare regulations that clarify the supervisory duties of school principals, to raise awareness of teachers about focuses of supervision, and to carry out this research in a qualitative design with a different sample.
URI: https://hdl.handle.net/11499/38547
Appears in Collections:Bilimsel Araştırma Projeleri Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cennet Esin DAĞDELEN Proje.pdf1.22 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

124
checked on Mar 4, 2025

Download(s)

486
checked on Mar 4, 2025

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.