Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/38610
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorTuş, Ayşegül-
dc.contributor.authorÖztaş, Tayfun-
dc.date.accessioned2021-08-05T10:35:44Z-
dc.date.available2021-08-05T10:35:44Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/38610-
dc.description.abstractAraç rotalama problemleri, belirli sayıda araç kullanılarak müşteriler ve depo arasında taşıma taleplerinin karşılanması ile ilgilenmektedir. Problemin sahip olduğu özelliklere göre literatürde birçok araç rotalama problemi türü bulunmaktadır. Bu tezde, müşterilerin eş zamanlı olarak hem dağıtım hem de toplama talepleri karşılanan Eş Zamanlı Topla Dağıt Araç Rotalama problemi (EZTDARP) ele alınmıştır. Söz konusu problem, kesikli (kombinatoryal) bir optimizasyon problemidir. Bu nedenle problem boyutu büyüdükçe çözülmesi zorlaşmaktadır. Bu tür problemleri kısa sürede kesin yöntemlerle çözmek mümkün olmadığı için meta sezgisel yöntemlere ihtiyaç duyulmaktadır. Meta sezgisel yöntemler, bir optimizasyon probleminin arama uzayında çeşitli yaklaşımlarla arama yaparak daha iyi çözümlere ulaşmayı hedefler. Bu yaklaşımlarla kısa sürelerde optimal ya da optimale yakın çözümlere ulaşmak mümkün olabilmektedir. Kesin yöntemler ile optimal sonuçları elde etmenin mümkün olmadığı ya da çok uzun süre beklemenin gerektiği durumlarda meta sezgisel yöntemleri kullanmak mantıklı bir seçim olmaktadır. Bu tezde yinelemeli yerel arama, değişken komşuluk iniş ve eşik kabul meta sezgisellerine dayanan ILS-RVND-TA olarak isimlendirilen hibrit bir algoritma önerilerek seçilen araç rotalama probleminin çözülmesi amaçlanmıştır. Yinelemeli yerel arama, çözümler üzerinde sarsım yoluyla değişiklikler yaparak arama uzayının farklı bölgelerini keşfeden ve bu sayede yerel optimuma takılmamaya çalışan bir meta sezgiseldir. Değişken komşuluk iniş, çözümlerin birden fazla komşuluğunda arama yaparak yoğun bir şekilde daha iyi çözümler arayan bir meta sezgiseldir. Eşik kabul ise daha kötü çözümlerin kabul edilmesine izin veren bir meta sezgiseldir. Önerilen algoritma, belirli test problemleri kullanılarak bulgular analiz edilmiştir.en_US
dc.description.abstractVehicle routing problems deal with the meeting of transportation demands between customers and the depot by using a certain number of vehicles. There are many sub-types of vehicle routing problems in the literature depend on the characteristics of the problem. In this thesis, the Vehicle Routing Problem with Simultaneous Pickup and Deliveries (VRPSPD), where customers have both distribution and collection demands are met simultaneously, is addressed. The problem in question is a discrete (combinatorial) optimization problem. For this reason, solving this problem is getting more difficult as the size of the problem is increasing. Since it is not possible to solve such problems with exact methods in a short time, metaheuristics methods are required. Metaheuristics aim to reach good solutions by seeking the search space of an optimization problem with various approaches. With this approach, it is possible to reach optimal or near-optimal solutions in a short time. It is a reasonable choice to use metaheuristics in cases where it is not possible to obtain optimal results with exact methods or when it is necessary to wait too long. It is aimed to solve the selected vehicle routing problem by proposing a hybrid algorithm based on Iterative Local Search, Variable Neighborhood Descent, and Threshold Acceptance metaheuristics and called as ILS-RVND-TA in this thesis. Iterative local search is a metaheuristic that explores different regions of the search space by making changes with a mechanism named perturbation on solutions, thus trying not to be trapped to the local optimum. Variable neighborhood descent, on the other hand, is a metaheuristic that searches more than one neighborhood of solutions intensely for improving solutions. Threshold acceptance is a metaheuristic that allows worse solutions to be accepted. The proposed algorithm was tested on certain test problems and the findings were analyzed. Keywords:en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectOptimizasyonen_US
dc.subjectAraç Rotalama Problemlerien_US
dc.subjectMeta Sezgiselleren_US
dc.subjectEş Zamanlı Topla Dağıt Araç Rotalama Problemien_US
dc.subjectYinelemeli Yerel Arama Algoritmasıen_US
dc.subjectDeğişken Komşuluk İniş Algoritmasıen_US
dc.subjectEşik Kabul Algoritmasıen_US
dc.subjectOptimizationen_US
dc.subjectVehicle Routing Problemsen_US
dc.subjectMetaheuristicsen_US
dc.subjectVehicle Routing Problem with Simultaneous Pickup and Deliveriesen_US
dc.subjectIterative Local Search Algorithmen_US
dc.subjectVariable Neighborhood Descent Algorithmen_US
dc.subjectThreshold Acceptance Algorithmen_US
dc.titleEş zamanlı topla dağıt araç rotalama probleminin çözümü için bir hibrit meta sezgisel algoritma önerisien_US
dc.title.alternativeA hybrid metaheuristic algorithm proposal for vehicle routing problem with simultaneous pickup and deliveriesen_US
dc.typeDoctoral Thesisen_US
dc.authorid0000-0001-8224-5092-
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid679874en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.languageiso639-1tr-
item.grantfulltextopen-
item.openairetypeDoctoral Thesis-
crisitem.author.dept08.04. Business Administration-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10411225.pdf2.32 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

262
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

794
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.