Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/38676
Title: | Preterm bebeklere uygulanan sensorimotor girişimlerin beslenmeye hazır oluşluğa ve oral beslenme başarısına etkisi: Randomize kontrollü çalışma | Other Titles: | The effect of sensorimotor interventions on feeding readiness and oral feeding success in preterm infants: A randomized controlled study | Authors: | Çamur, Zühal | Advisors: | Çetinkaya, Bengü | Keywords: | Preterm bebekler Beslenme davranışı Sensorimotor Emzirme Enteral beslenme Preterm infants Feeding behavior Sensorimotor Breastfeeding Enteral feeding |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | Araştırma, sensorimotor girişimlerin preterm bebeklerde beslenmeye hazır oluşluğa ve oral beslenme başarısına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, Denizli Devlet Hastanesi’nin “Yenidoğan Yoğun Bakım Ünitesinde” yürütülmüştür. Veriler Haziran/2020-2021 tarihleri arasında toplanmıştır. Araştırmanın örneklemini (çalışma grubu 30, kontrol grubu 30) 60 preterm bebek oluşturmuştur. Araştırma verileri, Preterm Bebeği Tanıtıcı Bilgi Formu, Preterm Bebeklerde Oral Beslenmeye Hazır oluşluğu Değerlendirme Ölçeği (T-POFRAS), Altı Fazlı Besleme İlerleme Protokolü ile toplanmıştır (OBP). Çalışma grubunda T-POFRAS ölçek puanı 29’un altında olan bebeklere 10 gün boyunca taktil/kinestetik stimülasyonu ve besleyici olmayan emme olan kombine iki sensorimotor girişim uygulanmıştır. Kontrol grubuna ise yine T-POFRAS ölçek puanı 29’un altında olan bebeklere 10 gün boyunca sadece besleyici olmayan emme sensorimotor girişimi uygulanmıştır. Girişim sonrası her iki grupta da ölçek puanı 29 ve üzeri olan bebekler 12 günlük OBP’ye alınarak yarısı emzirme yarısı kap yöntemleri kullanılarak beslenmiştir. Beslenmeye hazır oluşluk verileri; sensorimotor girişim öncesi ve girişimden 10 gün sonra elde edilmiştir. Beslenme başarı düzeylerine ait veriler ise 12 günlük süre boyunca OBP’ye göre değerlendirilmiştir. Her iki grubunda tanımlayıcı klinik özellikleri homojen olup, müdahale öncesinde T-POFRAS puanları açısından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p>0,05). Çalışma ve kontrol gruplarına girişimden 10 gün sonra yapılan ölçümlerde T-POFRAS puanlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir (p<0,05). Girişim sonrası her iki grubunda T-POFRAS puanlarında artış saptanırken, çalışma grubunda T-POFRAS puanlarının kontrol grubuna göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir (p<0,05). Benzer şekilde, çalışma grubunun OBP’de gösterdiği beslenme başarı düzeyleri kontrol grubuna göre anlamlı bir şekilde artış göstermiştir. Çalışma grubunun hastaneden taburcu olma ve tam emzirmeye geçiş süreleri ise kontrol grubuna göre daha kısa olmasına karşın, gruplar arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı değildir (p>0,05). Elde edilen sonuçlar doğrultusunda kombine sensorimotor girişimlerinin, preterm bebeklerde oral beslenmeye hazır oluşlukta ve beslenme başarı düzeylerini artırmada etkili olduğu saptanmış olup preterm bebeklere bakım veren yenidoğan hemşirelerinin ve annelerin bu konu kapsamında bilgilendirilmesi önerilmektedir. The research was conducted to examine the effect of sensorimotor interventions on oral feeding readiness and oral feeding success in preterm infants. The research was carried out in the NICU of Denizli State Hospital. Data were collected between June/2020-2021. The sample of the study (30 in the study group, 30 in the control group) consisted of 60 preterm infants. Research data were collected with Preterm Baby Information Form, Preterm Oral Feeding Readiness Assessment Scale (T-POFRAS), Six-Phase Feeding Progression Protocol (SFPP). Two sensorimotor interventions combined with tactile/kinesthetic stimulation and non-nutritive sucking were applied for 10 days to infants with a T-POFRAS scale score below 29 in the intervention group. In the control group, only non-nutritive sucking sensorimotor intervention was applied for 10 days to preterm infants with a T-POFRAS scale score below 29. After the intervention, infants with a scale score of 29 and above in both groups were placed on a 12-day SFPP and fed half using breastfeeding and half cup methods. Feeding readiness data; were obtained before and 10 days after the sensorimotor intervention. Data on feeding success levels were evaluated according to SFPP during a 12-day period. The descriptive clinical features of the intervention and control groups were homogeneous, and no statistically significant difference was found in terms of T-POFRAS scores before the intervention (p>0.05). A statistically significant difference was found in the T-POFRAS scores of the intervention and control groups 10 days after the intervention (p<0.05). After the intervention, both the group had an increase in T-POFRAS scores, while T-POFRAS scores in the intervention group were higher than the control group (p<0.05). Similarly, the feeding success levels of the intervention group in SFPP increased significantly compared to the control group. Although the time to discharge from the hospital and transition to full breastfeeding in the intervention group was shorter than the control group, the difference between the groups was not statistically significant (p>0.05). In line with the results obtained, it has been determined that combined sensorimotor interventions are effective in increasing the readiness for oral feeding and feeding success levels in preterm infants, and it is recommended that neonatal nurses and mothers who care for preterm infants should be informed about this issue. |
Description: | Bu çalışma, PAÜ Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi tarafından desteklenmiştir (Proje No: 2020SABE001). | URI: | https://hdl.handle.net/11499/38676 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Zühal Çamur.pdf | 1.47 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Zühal ÇAMUR kısıtlama.pdf Restricted Access | 504.45 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
CORE Recommender
Page view(s)
658
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
840
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.