Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/38727
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Hakan ULUCAN | - |
dc.contributor.author | Köseoğulları, Bahadır | - |
dc.date.accessioned | 2021-09-15T11:56:24Z | |
dc.date.available | 2021-09-15T11:56:24Z | |
dc.date.issued | 2021-08 | - |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11499/38727 | - |
dc.description.abstract | Çalışmamızın amacı Türkiye’de eğitimin gelir dağılımına olan etkisini araştırmaktır. Türkiye gibi gelişmekte olan ülkelerde gelir dağılımında önemli problemler vardır ve hükümetler bu sorun ile mücadele edebilmek için çeşitli politikalar kullanmaktadırlar. Kullanılan bu politikalar içerisinde en yaygın olarak kullanılan ise eğitim politikalarıdır. Bu durumun nedeni olarak eğitim sayesinde bireylerin bilgi ve yeteneklerini arttırarak içerisinde bulundukları gelir gruplarından gelecek zamanda üst gelir gruplarına geçebileceklerine inanılmasıdır. Çalışmada TÜİK tarafından yapılan ve yayımlanan hane halkı iş gücü anketine ait 2017 verileri kullanılarak iki aşamalı Heckman ve Kantil regresyon yöntemleri kullanılarak eğitim ile gelir dağılımı ilişkisi analiz edilmektedir. Yapılan analiz sonuçlarına göre Türkiye’de eğitimin ücretlere olan arttırıcı etkisinin alt gelir gruplarında erkekler için, üst gelir gruplarında ise kadınlar için daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca analiz sonuçları ışığında Türkiye’de gelir dağılımın daha adaletli bir şekilde yapılabilmesi için politika yapıcılara önemli önerilerde bulunulmaktadır. | en_US |
dc.description.abstract | The aim of this study is to investigate the impact of education on income distribution in Turkey. There are significant problems in income distribution in developing countries such as Turkey, and governments use various policies to combat this problem. The most commonly used of these policies are education policies. The reason for this situation is that through education, it is believed that individuals can move from the income groups they are currently into the upper-income groups in the future by increasing their knowledge and abilities. In the study, the relationship between education and income distribution is analyzed using two-stage Heckman and Quantile regression methods using 2017 data from the household workforce survey conducted and published by TURKSTAT. According to the results of the analysis, it was concluded that the increasing effect of education on wages in Turkey is higher for men in lower-income groups and for women in upper-income groups. In addition, in the light of the results of the analysis, important recommendations are made to policymakers in order to make the distribution of income in Turkey more easing. | en_US |
dc.language.iso | tr | en_US |
dc.publisher | Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Eğitim | en_US |
dc.subject | Gelir Dağılımı | en_US |
dc.subject | Kantil Regresyon | en_US |
dc.subject | Education | en_US |
dc.subject | Income Distribution | en_US |
dc.subject | Quantile Regression | en_US |
dc.title | Türkiye’de eğitim ve gelir dağılımı ilişkisi | en_US |
dc.title.alternative | The relationship between education and income distribution in Turkey | en_US |
dc.type | Master Thesis | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.owner | Pamukkale University | - |
item.openairecristype | http://purl.org/coar/resource_type/c_18cf | - |
item.languageiso639-1 | tr | - |
item.cerifentitytype | Publications | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.grantfulltext | open | - |
item.openairetype | Master Thesis | - |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Bahadır Köseoğulları.pdf | 1.1 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
164
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
754
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.