Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/38847
Title: | Animal Studies in Contemporary British Drama: Stef Smith’s Non-Human and Human Animals | Authors: | Tan, Cenk Özmen Akdoğan, Özlem |
Keywords: | Animal Studies, Stef Smith, Human Animals, Anthropocentrism, Speciesism | Publisher: | International Journal of Human Studies | Source: | Tan, C. & Özmen Akdoğan, Ö. (2021). Animal Studies in Contemporary British Drama: Stef Smith’s Non-Human and Human Animals . Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi , 4 (8) , 329-346 . DOI: 10.35235/uicd.1005225 | Abstract: | Scottish playwright Stef Smith’s Human Animals (2016) recounts the fictional story of a government exterminating all animals in London with the pragmatic pursuit of building commercial construction sites on their natural habitats. In line with recent trends of thought, dramatic texts are getting more engaged with different natures of the relationship between human animals and non-human animals. In this context, animal studies posit a focal place in the analysis of Smith’s contemporary play, Human Animals. Animal studies take into account the interconnections between humans and animals, thereby making it possible to problematise the concepts of anthropocentrism and speciesism in works of literature. This study aims to analyse Stef Smith’s Human Animals as an example by using critical animal studies perspectives with an emphasis on the essentialist human-animal divide. In a more specific context, the article reveals the impact of anthropocentrism through a case study that exemplifies humanity’s vicious plans to eradicate all non-human beings for the sake of profit and personal interest. Stef Smith presents different characters which embody disparate viewpoints and exposes the anthropocentric nature of humanity. Smith’s portrayal of a dystopian setting not only aims at criticising anthropocentric line of thought but also exposes humanity’s tendencies towards speciesism. | Description: | İskoç oyun yazarı Stef Smith'in Human Animals (İnsan Hayvanlar) (2016) adlı oyunu, Londra'daki tüm hayvanları doğal ortamlarında ticari şantiyeler inşa etmek gibi pragmatik bir arayışla yok eden bir hükümetin kurgusal hikayesini anlatır. Son zamanlardaki düşünce eğilimleriyle uyumlu olarak, dramatik metinler, insan ve insan olmayan hayvanlar arasındaki ilişkinin farklı doğalarıyla daha fazla ilgilenmektedir. Bu doğrultuda, hayvan çalışmaları, Smith'in oyununun analizinde odak noktasını oluşturur. Hayvan çalışmaları, insanlarla hayvanlar arasındaki ve farklı statüdeki hayvanlar arasındaki bağlantıları dikkate alarak, edebiyat eserlerinde insanmerkezcilik ve türcülük kavramlarını sorunsallaştırmayı mümkün kılar. Bu çalışma, örnek bir eser olarak Stef Smith'in Human Animals oyununu geleneksel insan-hayvan ayrımına vurgu yaparak, kritik hayvan çalışmaları perspektiflerini kullanarak analiz etmeyi amaçlamaktadır. Makale, bu bağlamda, insan-merkezciliğin etkisini, insanlığın kâr ve kişisel çıkar uğruna tüm insan olmayan varlıkları ortadan kaldırmaya yönelik kötü planlarını örnekleyen bir olay aracılığıyla ortaya koymaktadır. Stef Smith, farklı bakış açılarına sahip karakterler aracılığıyla insanlığın insan merkezci doğasını dışa vurmaktadır. Smith’in bu distopik kurgusu sadece insan merkezci düşünce şeklini eleştirmekle kalmayıp, insanlığın tür ayrımcılığına yönelik eğilimlerini de yansıtmaktadır. | URI: | https://hdl.handle.net/11499/38847 https://doi.org/10.35235/uicd.1005225 |
ISSN: | 2636-8641 |
Appears in Collections: | Yabancı Diller Yüksekokulu Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10.35235-uicd.1005225-2011626.pdf | Animal Studies in Contemporary British Drama: Stef Smith’s Non-Human and Human Animals | 330.4 kB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
182
checked on Jan 21, 2025
Download(s)
74
checked on Jan 21, 2025
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.