Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/39034
Title: | Etkileşimli kitap okuma pogramının 48-66 aylık çocukların ses bilgisel farkındalık becerilerine etkisi | Authors: | Kavcar, Sema | Keywords: | Etkileşimli kitap okuma ses bilgisel farkındalık erken okuryazarlık |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | Erken çocukluk döneminde çocuklara kitap okumanın dil, bilişsel sosyo duygusal alanlarda önemli etkileri vardır. Özellikle ilk okula hazırlık sürecinde kazanılan erkekn okuryazarlık becerilerinin desteklenmesinde kitap okumanın yararlı etkileri bilinmektedir. Erken okuryazarlık becerileri arasında ses bilgisel farkındalık becerileri erken çocukluk eğitiminde desteklenen ve okul öncesi eğitimi programında yer alan kazanımlar arasındadır. Çocuklarda ses bilgisel farkındalığı geliştirmek için çeşitli sınıf içi uygulamalar ve müdahale programları geliştirilmektedir. Bu araştırmada etkileşimli okumanın çocukların ses bilgisel farkındalığına olan etkileri ele alınmıştır. Araştırmanın amacı, Etkileşimli Kitap Okuma programının 48- 66 aylık çocukların ses bilgisel farkındalık üzerindeki etkilerini incelemektir. Eylem araştırması deseninde gerçekleştirilen bu araştırmaya 2021-2022 Denizli ilinde resmi anasınıfına devam eden 5-6 yaş grubu 12 çocuk katılmıştır. Araştırmanın verilerin Erken Okuryazarlık Becerilerini Değerlendirme Aracının (EOBDA) ( Karaman-Benli, 2013) aracının uygulamanın etkinliğini belirlemek amacıyla okuma etkinliklerinden önce ve sonra uygulanması sonucunda toplanmıştır. Anasınıfında altı hafta boyunca, haftada iki kez olmak üzere etkileşimli kitap okuma etkinlikleri planlanmıştır. Hazırlanan Etkileşimli Okuma Programı uygulandıktan sonra EOBDA kullanılarak çocukların ön test- son test puanları arasındaki fark hesaplanarak Etkileşimli Kitap Okuma Programının Erken Okuryazarlık Becerilerine etkisi incelenmiştir.Araştırmanın çalışma grubunu çocuklardan oluşmaktadır. Çalışma grubu kolay ulaşılabilir örneklem yöntemine göre seçilen 12 sayıda çocuk dahil edilmiştir. Araştırma da ön-test son-test kontrol grupsuz yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; gerçekleştirilen etkileşimli kitap okuma uygulamalarının,çocukların ve ses bilgisel farkındalık performanslarını yüksek oranda desteklediği tespit edilmiştir. Etkileşimli kitap okuma programlarınını daha uzun zaman diliminde uygulanarak, katılımcı çocuk sayısının daha fazla olduğu araştırmalarda ses bilgisel farkındalık becerilerine etkilerinin daha belirgin tespit edileceği açıktır. Ses bilgisel farkındalık becerilerinin okuma üstündeki önemini dikkate alırsak, verilecek ses bilgisel farkındalık eğitiminin, ilerideki okuma başarısına katkı sağlayacağı bu nedenle etkileşimli kitap okuma programı içinde desteklenen ses bilgisel farkındalık becerileri eğitiminin okul öncesi dönemden başlanarak verilmesinin, çocukların gelecekteki okuma performansı üzerinde önemli derecede etkisi olacağı düşünülmektedir. | URI: | https://hdl.handle.net/11499/39034 |
Appears in Collections: | Bilimsel Araştırma Projeleri Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
SEMA KAVCAR- PROJE.pdf | 1.76 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
676
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
578
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.