Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/39054
Title: Çalışma ilişkilerinin dönüşümü bağlamında beden denetimi: sosyal medya üzerinde çalışan kadınlar
Other Titles: Body control in the context of transformation of working relationships: women working on social media
Authors: Günen, Ruken
Advisors: Kalfa Topateş, Aslıcan
Keywords: Tüketim Toplumu
Beden denetimi
Kadın
Estetik emek
Influencer
Consumption Society
Body check
Woman
Aestetic Labo
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Bu çalışma, sosyal medya uygulaması olan instagramda çalışan kadınların emek süreçleri, yeni çalışma biçimi olan estetik emek kurallarını anlamak ve beden denetimi bağlamında tüketim ilişkisini incelemek amacıyla hazırlanmıştır. Teknoloji toplumu ve kapitalist ilişkilerin bir araya gelerek meydana getirdiği yeni dünya düzeni, toplumsal cinsiyet rolleri bağlamında ele alınacaktır. Instagram platformun da etkin rol oynayan influencer kadınların çalışma koşulları, tüketim ilişkileri ve icra edilen emek biçimi irdelenecektir. Bu bağlamda beden, tüketim, estetik emek ve medya etkinliğine dair literatür taraması yapılmıştır. Çalışmanın örneklemi, influencer etiketi ile arama yapılarak toplam 158 kadın ile iletişime geçilmiş ancak 22 kadın ile görüşme yapılabilinmiştir. Yapılan çalışma, nitel veri toplama yöntemlerinden derinlemesine mülakat yöntemiyle online görüşmeler şeklinde incelenmiştir.
This study is designed to understand the labor processes of women working in instagramda, the new way of working, esthetic labor rules and to examine the consumption relationship in the context of body control. The new world order of technology society and capitalist relations, which is formed together, will be discussed in the context of gender roles. Influencer women who play an active role on Instagram will be studied in working conditions, consumption relations and the way they work. In this context, literature screening of body, consumption, esthetic labor and media activity has been conducted. The sample of the study was searched by the influencer label and a total of 158 women were contacted, but 22 women were interviewed. The study was reviewed in the form of online discussions through the process of deep interviewing through qualitative data collection methods.
URI: https://hdl.handle.net/11499/39054
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10445174.pdf1.5 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

218
checked on May 27, 2024

Download(s)

262
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.