Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/39057
Title: | Okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 48-72 ay çocukların duygu düzenleme ile empati becerilerinin incelenmesi | Authors: | Karadeniz, Esma | Keywords: | Duygu düzenleme empati becerileri okul öncesi eğitim |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | Okul öncesi çocuklar, duygusal yeterlilik olarak bilinen duygusal becerilerde çarpıcı bir ilerleme gösterirler. Bu çalışmanın amacı, okul öncesi 48-72 aylık çocukların duygu düzenleme becerileri ile empati becerileri arasındaki ilişkiyi incelemek ve etkili olabilecek faktörleri belirlemektir. Araştırmanın örneklemini, 2021-2022 eğitim-öğretim yılları arasında Denizli ilinin Pamukkale ve Merkezefendi ilçelerinde MEB’e bağlı okul öncesi eğitim kurumlarında bulunan 48-72 aylık 120 okul öncesi çocuk (65 kız, 55 erkek) oluşturmaktadır. Araştırmada çocukların demografik özelliklerini belirlemek için araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu”, duygu düzenleme becerilerini belirlemek için “Duygu Düzenleme Ölçeği (DDO)” ve empati becerilerini belirlemek için “Çocuklar için Empati Ölçeği (ÇEMÖ)” kullanılmıştır. Bu çalışmada elde edilen veriler, kişisel uygulama yoluyla çocuklardan toplanmıştır. Yapılan analizler sonucunda çocuğun empati düzeyi ile duygu düzenleme ölçeğinin duygu düzenleyici alt bölümü arasında düşük düzeyde pozitif bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Çocukların empati becerilerindeki artış, duygu düzenleme becerilerindeki artışla ilişkili olduğu bulunmuştur. Çocuğun empati düzeyi ile duygusal uyum ölçeğinin olumsuz alt boyutu arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Bu çalışmada empati becerileri, çocukların duygu durumlarındaki değişim üzerinde olumsuz etki gösterme eğilimini yordamamıştır. Çocukların empati düzeyleri ile yaşları arasında düşük düzeyde pozitif bir ilişki olduğu belirlenmiş ve aşamalı çoklu regresyon analizi sonuçları bunu doğrulamıştır. Duygu düzenleme ölçeğinin duygu düzenleme alt boyutları ile düşük düzeyde olan çocukların kardeş sayısı arasında negatif yönde bir ilişki olduğu bulunmuştur. Farklı demografik yapıya göre çocukların duygu düzenleme ve empati düzeyleri incelendiğinde, erkek çocuklar için Duygu Düzenleme Ölçeği'nden negatif puan olan çocukların babası çalışan olduğu saptanmıştır. | URI: | https://hdl.handle.net/11499/39057 |
Appears in Collections: | Bilimsel Araştırma Projeleri Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ESMA KARADENİZ TEZSİZ YÜKSEK LİSANS PROJESİ.pdf | 1.65 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
610
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
924
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.