Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/39100
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorYasa, Fatma-
dc.date.accessioned2022-02-25T08:30:41Z
dc.date.available2022-02-25T08:30:41Z
dc.date.issued2021-07-25-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/39100-
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.18094/ JOSC.877854-
dc.description.abstractIdentified for the first time in a Chinese city called Wuhan at the end of 2019, Corona virus spread all over the world very rapidly in a short time and has become a serious health problem that affects all aspects of life. One thing that everybody has agreed regarding this pandemic is that the world has changed a lot since then. Accordingly, it wouldn’t be wrong to claim that Covid-19 pandemic has the potential to affect how individuals perceive the world, manage their lives and thinking processes just like all other globally influential developments. Thus, it might be foreseen that this change has also affected and will continue to affect advertising and marketing activities as well as consumer behaviors. Therefore, this study aims to determine audiences’ opinions regarding pandemic-related advertisement contents broadcasted during Covid-19 pandemic. To achieve this purpose, 444 audience comments about eight Covid-19 related advertisements broadcasted on YouTube in March 2020 were examined by using content analysis method. According to the results of the study, what audiences like most about these advertisements is that they are emotional. Also, it was found that the main issue voiced in the comments about advertiser brands is national values. It has also been reported that audiences expect advertiser brands to be sensitive about this pandemic and initiate some activities that will make social life and lives of individuals easier. 2019 yılının sonunda Çin'in Vuhan kentinde ortaya çıkan ve tüm dünyaya yayılan Koronavirüs, hayatın her alanını olumsuz etkileyen büyük bir sağlık sorunu haline gelmiştir. Şu an için emin olduğumuz tek şey ise bu salgınla beraber tüm dünyanın bir değişim sürecine girdiğidir. Küresel çapta etkisi olan diğer tüm olaylar gibi, Covid-19 salgınının da bireylerin dünyayı algılama, hayatlarını yönetme ve düşünme şekillerini değiştirme potansiyeline sahip olduğunu söylemek yanlış olmaz. Bu değişim sürecinden reklamcılık ve pazarlama faaliyetlerinin yanı sıra tüketici davranışlarının da etkilendiği ve etkilenmeye devam edeceği öngörülebilir. Bu bağlamda, bu çalışma kapsamında, Covid-19 salgını sürecinde, salgın temalı reklam içeriklerine yönelik izleyici görüşlerinin ortaya konması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda YouTube’da Covid-19 salgını temalı reklamlara ait izleyici yorumları içerik analizi yöntemi ile incelenmiş; 2020 Mart ayında yayınlanan 8 reklama ait 444 adet izleyici yorumu analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre Covid -19 temalı reklamlarda en yüksek oranda beğenilen unsur reklamın duygusal oluşudur; reklam veren markaya yönelik değerlendirmelerde ise belirleyici olan ana unsurun milli değerler olduğu anlaşılmıştır. İzleyicilerin reklam veren markalardan, sürece karşı duyarlı davranmalarını gerek toplumsal yaşamı gerekse bireylerin hayatlarını kolaylaştırıcı faaliyetlerde bulunmalarını bekledikleri tespit edilmiştir.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherJOURNAL OF SELÇUK COMMUNICATIONen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectCovid-19, Corona, YouTube Ads, Social Ads, Audience Comments, Content Analysisen_US
dc.titleCovid-19 and social advertising: A study of audience commentsen_US
dc.title.alternativeCovid-19 ve sosyal reklamcılık: İzleyici yorumları üzerine bir araştırmaen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.volume14en_US
dc.identifier.issue3en_US
dc.identifier.startpage1259en_US
dc.identifier.endpage1286en_US
dc.authorid0000-0002-4288-6124-
dc.identifier.doi10.18094/ JOSC.877854-
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.ownerPamukkale University-
item.languageiso639-1tr-
item.openairetypeArticle-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.grantfulltextopen-
crisitem.author.dept05.01. New Media and Communication-
Appears in Collections:İletişim Fakültesi Koleksiyonu
TR Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / TR Dizin Indexed Publications Collection
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
covid reklamları.pdf533.32 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

42
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

12
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check




Altmetric


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.