Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/39612
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorBarutçu, Süleyman-
dc.contributor.authorGölemezli, Melda-
dc.date.accessioned2022-03-01T07:50:11Z
dc.date.available2022-03-01T07:50:11Z
dc.date.issued2022-01-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/39612-
dc.description.abstractAmbalaj tüketicilerin beklentilerini, algılarını, satın alma niyetini ve tercihlerini etkilemede önemli bir unsurdur. Bu çalışmanın amacı, ambalajın görsel uyarıcılarının tüketicilerin organik ürün beklentisi, algısı, satın alma niyeti ve ürün tercihlerine etkisini ölçmektir. Araştırmanın uygulaması organik zeytinyağı ürününde gerçekleştirilmiştir. Araştırma yöntemi olarak ambalaj tasarımlarının algı farkını ölçmek için MANOVA, farklı tasarımların sağlıklılık, doğallık, kalite,fiyat beklentisi, lezzet beklentisi, güven algısı ve satın alma niyetine etkisini karşılaştırmak için algı haritalama yöntemi ve tüketicilerin organik zeytinyağı tercihlerinde ambalaj uyarıcılarının önem düzeylerini belirlemek için Konjoint Analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda ambalajın görsel uyarıcılarının organik ürüne bağlı algılarda, satın alma niyetinde ve ürün tercihlerinde farklılık yarattığı bulunmuştur. Ayrıca, ambalajın görsel uyarıcılarının önem düzeyi sıralaması şişe rengi, şişe şekli, grafik-yazı ve etiket rengi olarak tespit edilmiştir. Araştırmada kullanılan uyarıcılardan organik ürün tercihinde şeffaf şişenin, siyah şişeden; ince-uzun ambalajın standart ambalajdan, yeşil etiketin siyah etiketten, organik yazısının resimden üstün olduğu tespit edilmiştir.en_US
dc.description.abstractPackaging is an important element in influencing consumers' expectations,perceptions, purchase intentions and preferences. The aim of this study is to measure the effect of visual stimuli of packaging on consumers' organic product expectation, perception, purchase intention and product preferences. The application of the research was carried out in organic olive oil product. As a research method, MANOVA was used to measure the perception difference of packaging designs, perception mapping method to compare the effects of different designs on healthiness, naturalness, quality, price expectation, taste expectation, trust perception and purchase intention, and Conjoint Analysis to determine the importance levels of packaging stimuli in consumers' organic olive oil preferences.As a result of the research, it was found that the visual stimuli of the packaging made a difference in the perceptions of the organic product, purchase intention and product preferences. In addition, the order of importance of the visual stimuli of the packaging was determined as package color, package shape, graphic-text and label color. In the preference of organic products among the stimulants used in the research, it has been determined that the transparent packaging is superior to the black packaging, the thin-long packaging is superior to the standard packaging, the green label is superior to the black label, and the organic text is superior to the picture on the label.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectDuyularen_US
dc.subjectAlgıen_US
dc.subjectDuyusal Pazarlamaen_US
dc.subjectAmbalajen_US
dc.subjectOrganik Ürünen_US
dc.subjectSensesen_US
dc.subjectPerceptionen_US
dc.subjectSensory Marketingen_US
dc.subjectPackagingen_US
dc.subjectOrganic Producten_US
dc.titleDuyusal pazarlamada görsel unsurların tüketicilerin organik ürün algısı ve tercihindeki rolü: Zeytinyağı ambalajı üzerine bir araştırmaen_US
dc.title.alternativeSensory marketing and the role of visual cues in consumers' organic product perception and preference: A research on olive oil packagingen_US
dc.typeDoctoral Thesisen_US
dc.authorid0000-0003-3898-0588-
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid711496en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.languageiso639-1tr-
item.openairetypeDoctoral Thesis-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
crisitem.author.dept32.03. Marketing and Advertising-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Melda Gölemezli.pdf4.25 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

286
checked on May 27, 2024

Download(s)

606
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.