Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/45452
Title: Master–slave dialectic and morality in Philip K. Dick’s The Man in the High Castle
Other Titles: Philip k. Dick’in Yüksek Şatodaki Adam romanında efendi-köle diyalektiği ve ahlâkı
Authors: Tan, Cenk
Keywords: Philip K. Dick, The Man in the High Castle ,Master-Slave Dialectic, GWF. Hegel, Friedrich Nietzsche
Publisher: Journal of American Studies of Turkey (JAST)
Source: Tan, C. (2022). Master–Slave Dialectic and Morality in Philip K. Dick’s The Man in the High Castle. Journal of American Studies of Turkey (JAST), (57), 111-133. Retrieved from http://asat-jast.org/images/JAST-ISSUES/JAST-57/57_tan.pdf
Abstract: The Man in the High Castle (1962) is one of Philip K. Dick’s most acclaimed and striking novels. The narrative is set in an alternate reality where the Axis powers have won the Second World War and occupied the United States, dividing the country into three regions: the Nazi ruled greater Reich, the Pacific Japanese States and the neutral zone. As a result of this partition, Americans have become foreign in their own country. This article examines the master-slave dialectic and master-slave morality in Philip K. Dick’s The Man in the High Castle. The master-slave dialectic is a theory proposed by Hegel in the Phenomenology of Spirit. Hegel outlines a mutual relationship where he assigns specific roles to two parties that engage in a struggle for desire to achieve self-consciousness. In direct connection with the master-slave dialectic is Nietzsche’s master-slave morality which was developed upon Hegel’s original conception. The thinker describes a binary opposition where particular values have been ascribed to master and slave/servant morality to establish a sustainable and reciprocal relationship. This study aims to analyze Dick’s The Man in the High Castle from a philosophical perspective, attempting to expose the master-slave dialectic and morality in the work of fiction and thus revealing the author’s covert messages implied in the subtext of the novel, while at the same time comparing and contrasting these with the television adaptation.
Description: Yüksek Şatodaki Adam (1962) Philip K. Dick’in en çok bilinen ve en çarpıcı romanlarından biridir. Hikâye, Mihver Güçlerinin ikinci dünya savaşını kazandıkları ve ABD’yi işgal ederek, Nazilerin hüküm sürdükleri Büyük Reich, Pasifik Japon devletleri ve tarafsız bölge olmak üzere ülkeyi üç farklı bölgeye ayıran alternatif bir gerçeklikte geçmektedir. Bu bölünmenin sonucunda Amerikalılar kendi ülkelerinde yabancı konumuna düşmüşlerdir. Bu makale, Philip K. Dick’in Yüksek Şatodaki Adam romanında efendi-köle diyalektiği ile efendi-köle ahlâkını incelemektedir. Efendi-köle diyalektiği Hegel tarafından Ruhun enomenolojisi adlı eserinde ortaya atılan bir teoridir. Hegel, özbilince ulaşma arzusu için mücadele eden bu iki tarafa belirli roller atadığı karşılıklı bir ilişkinin ana hatlarını çizer. Efendi-köle diyalektiği ile doğrudan bağlantılı olan Friedrich Nietzsche’nin efendi köle ahlâkı Hegel’in özgün kavramı üzerine kurulmuştur. Düşünür, sürdürülebilir ve karşılıklı bir ilişki kurmak için efendi ve köle ahlâkına belirli değerlerin atfedildiği ikili bir karşıtlığı tanımlamaktadır. Bu çalışma, Dick’in Yüksek Şatodaki Adam adlı eserini felsefi bir bakış açısıyla incelemeyi, eserdeki efendi-köle diyalektiğini ve ahlâkını ortaya koymayı ve böylece televizyon uyarlaması ile özgün eseri karşılaştırarak, romanın alt metninde yazarın ima ettiği örtülü mesajları açığa çıkarmayı amaçlamaktadır.
URI: https://hdl.handle.net/11499/45452
ISSN: 1300-6606
Appears in Collections:Yabancı Diller Yüksekokulu Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
57_tan.pdfMaster–Slave Dialectic and Morality in Philip K. Dick’s The Man in the High Castle381.63 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

158
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

64
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.