Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/45513
Title: | Öğretmenlerin örgütsel sinizm algıları ile mesleki doyum arasındaki ilişki (Denizli ili örneği) | Authors: | Gençer Öztan, Selin | Keywords: | Örgütsel sinizm iş doyumu meslek öğretmen |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | Öğretmenlerinin örgütsel sinizm algılarıyal mesleki iş doyumları araştırmanın temasını meydana getirmektedir. Betimsel tarama modelinde nicel bir çalışma olarak yürütülmüştür. Araştırma 2021–2022 eğitim yılında Denizli ili Merkezefendi ve Pamukkale ilçelerinde resmi okullarda görev yapan öğretmenlerinden “Kolay ulaşılabilen örnekleme” yöntemiyle seçilen ve ölçekleri bilimsel araştırmaya uygun biçimde ve tam dolduran 276 öğretmenden elde edilen verilerin analizinden oluşturulmuşturÖğretmenlerin örgütsel sinizm algılarının “Başkalarıyla, çalıştığım kurumdaki işlerin nasıl yürütüldüğü hakkında konuşurum.” Maddesinde en yüksek derecede ve “Orta” düzeydedir. En düşük ortalama “Az” düzeyiyle “Çalıştığım Kurumu düşündükçe hiddetlenirim” maddesindedir. Boyutlara bakıldığında en yüksek ortalama “Orta” seviyesinde davranışsal boyuttadır ve bunu “Orta” seviyesinde bilişsel boyut ve le “Az” seviyesinde duyuşsal boyut izlemiştir. Genel örgütsel sinizm algısı “Az” seviyesindedir. Öğretmenlerin örgütsel sinizm algıları öğretmelerin cinsiyet, yaş, medeni durum, mesleki tecrübe-kıdeme göre farklılık göstermez iken branş, eğitim düzeyi ve çalışılan kademeye göre farklılık göstermiştir. Branşa göre davranışsal boyutta sayısal branş öğretmenlerinin genel sinizm algılarında ise sözel branş öğretmenlerinin daha yüksek çıkmıştır. Eğitim düzeyine göre duyuşsal, davranışsal boyutlar ve sinizm genelde lisansüstü mezunlarının ortalamalarının lisans mezunlarından daha yüksektir. Çalışılan kademeye göre ortaokullarda çalışan öğretmenlerin daha yüksek çıkmıştır. Öğretmenlerin mesleki iş doyumlarıyla ilgili “Başkaları için bir şeyler yapabilme olanağına sahip olmam açısından” Maddesine en yüksek derecede “Yüksek” düzeyde iken en düşük ortalama ise “Az” düzeyiyle “Yaptığım iş karşılığında aldığım ücret bakımından” vii maddesindedir. Boyutlara değerlendirildiğinde öğretmenlerin iş doyumunun içsel doyumda yüksek düzeyde olduğu görülürken dışsal doyumun orta düzeyde seyrettiği ve genel olarak yüksek düzeyde iş doyumuna sahip oldukları tespit edilmiştir.Öğretmenlerin mesleki doyumları öğretmelerin cinsiyet, yaş, medeni durum, görev yapılan ilçe, branş, kıdem, eğitim düzeyi, çalışılan kademeye göre farklılık göstermemiştir. Buna göre öğretmenlerin mesleki iş doyumunun kişisel özelliklerine göre farklılık göstermediği ileri sürülebilir.Örgütsel sinizm ile mesleki iş doyumu arasında anlamlı, ters yönlü orta düzeyli ilişki vardır. Bütün örgütsel sinizm ve boyutları ile bütün mesleki doyum ve boyutları arasında anlamlı, orta düzeyli ve ters yönlü ilişki tespit edilmiştir. Öğretmenlerin örgütsel sinizm algıları yükseldikçe mesleki doyumlarının azaldığı veya mesleki doyumları arttıkça örgütsel sinizm seviyelerinin düştüğü sonucuna ulaşılmıştır. | URI: | https://hdl.handle.net/11499/45513 |
Appears in Collections: | Bilimsel Araştırma Projeleri Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Selin Gençer Öztan.pdf | 1.89 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
96
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
106
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.