Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/45533
Title: | Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zeka ve empatik beceri düzeyleri ile ağrı bilgisi ve tutumları arasındaki ilişki | Other Titles: | The relationship between nursing students' emotional intelligence, empathic skill levels, and pain knowledge and attitudes | Authors: | Çoban, Gözdenur | Advisors: | Arslan, Sümeyye | Keywords: | Duygusal Zeka Empatik Beceri Ağrı Hemşirelik Öğrencileri Emotional Intelligence Empathic Skill Pain Nursing Students |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin duygusal zeka ve empatik beceri düzeyleri ile ağrı bilgisi ve tutumlarını değerlendirmeyi ve aralarındaki ilişkileri ortaya koymayı amaçlamaktadır. Tanımlayıcı ve kesitsel tipte olan araştırma, Pamukkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü 3. ve 4. sınıflarda öğrenim gören, Hemşirelik Esasları dersini almış olan öğrenciler ile yapılmıştır. Araştırmada örnekleme yöntemine gidilmemiş olup evren üzerinden çalışılmıştır. Evren üzerinde yapılan çalışmada 285 öğrenciye ulaşılmış olup dahil edilme ve dışlama kriterlerine uyan 244 öğrenci araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırmanın verileri; öğrenci tanıtıcı özellikler formu, Hemşirelerin Ağrı İle İlişkili Bilgi ve Tutumları Ölçeği, Gözden Geçirilmiş Schutte Duygusal Zeka Ölçeği ve Empatik Beceri Ölçeği-B Formu ile toplanmıştır. Veriler SPSS 25.0 paket programıyla analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler ortalama ± standart sapma, medyan (min-max değerler), sayı, yüzde, Mann Whitney u testi, Kruskal Wallis varyans analizi ve Spearman korelasyon analizi kullanılarak değerlendirilmiştir. Hemşirelik öğrencilerinin, hemşirelerin ağrı ile ilişkili bilgi ve tutumları ölçeğinden aldıkları puan ortalaması 16,43±3,09, Gözden geçirilmiş Schutte duygusal zeka ölçeği puan ortalaması 151,54±18,44, empatik beceri puan ortalaması 158,77±21,35 olarak bulunmuştur. Öğrencilerin empatik becerileri ile ağrı bilgi ve tutumları arasında pozitif yönde, zayıf derecede ve istatistiksel olarak anlamlı düzeyde ilişki bulunmuştur (r=0,148, p=0,021). Hemşirelik öğrencilerinin ağrı bilgisi ve tutumlarının zayıf, duygusal zeka ve empatik becerilerinin ise orta düzeyde olduğu bulunmuştur. Empatik becerileri iyi olan hemşirelik öğrencilerinin ağrı bilgi ve tutumlarının iyi olduğu bulunmuştur. This research aims to evaluate nursing students' emotional intelligence and empathic skill levels, pain knowledge and attitudes, and to reveal the relationships between them. This descriptive and cross-sectional study was conducted with the students of Pamukkale University Faculty of Health Sciences, Nursing Department, who were studying in the 3rd and 4th grades and who had taken the Nursing Fundamentals course. The sampling method was not used in the research, and the universe was studied. In the study conducted on the universe, 285 students were reached, and 244 students who met the inclusion and exclusion criteria were included in the study. The data was collected with Student Descriptive Characteristics Form, The Knowledge and Attitudes Survey Regarding Pain (KASRP), Revised Schutte Emotional Intelligence Scale and Empathic Skills Scale-B Form. The data were analyzed with the SPSS 25.0 package program. The data obtained from the study were evaluated using mean ± standard deviation, median (min-max values), number, percentage, Mann Whitney u test, Kruskal Wallis analysis of variance and Spearman correlation analysis. The mean score of nursing students from The Knowledge and Attitudes Survey Regarding Pain (KASRP) scale was 16.43±3.09, The Revised Schutte Emotional İntelligence Scale mean score was 151.54±18.44, and The Empathic Skill mean score was 158.77±21.35 found. A positive, weak and statistically significant relationship was found between students' empathic skills and their knowledge and attitudes about pain (r=0.148, p=0.021). It was found that nursing students' pain knowledge and attitudes were weak, and emotional intelligence and empathic skills were moderate. Nursing students with good empathic skills were found to have good pain knowledge and attitudes. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/45533 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Gözdenur Çoban.pdf | 1.71 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sümeyye ARSLAN.pdf Restricted Access | 261.67 kB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
554
checked on Feb 8, 2025
Download(s)
526
checked on Feb 8, 2025
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.