Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/45563
Title: | Hemşirelik öğrencilerinin mesleki yetkinlik düzeyleri ve bakım davranış algıları | Other Titles: | Nursing students' professional competency levels and perceptions of care behavior | Authors: | Soydemir, Elif | Advisors: | Arslan, Sümeyye | Keywords: | Hemşirelik Öğrencisi Hemşirelik Bakımı Mesleki Yetkinlik |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | Araştırma, hemşirelik öğrencilerinin yetkinlik düzeyi ve bakım davranışlarına yönelik algılalarını belirlemek üzere tanımlayıcı ve kesitsel olarak yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Pamukkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü 2. 3. ve 4. sınıf hemşirelik öğrencileri oluşturmaktadır. 2020-2021 eğitim öğretim yılında 2. 3. ve 4. sınıf öğrenci sayısı 546 kişi olup araştırmaya 283 kişi katılmıştır. Çalışmanın verileri Öğrencilerin Sosyodemografik ve Tanımlayıcı Özellikler Formu, Hemşirelik Öğrencileri Yetkinlik Ölçeği ve Bakım Değerlendirme Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 21.0 paket programı kullanılmıştır. Verileri analiz etmek amacıyla Kolmogorov Smirnov normallik testleri, Pearson korelasyon analizi, verilerin normal dağılmadığı durumlarda Nonparametrik Kruskal Wallis H Testleri kullanılmıştır. Anlamlılık seviyesi korelasyon testlerinde ,01, grup karşılaştırmalarında ,05 olarak belirlenmiştir.Araştırmaya katılan hemşirelik bölümü öğrencilerinin 220’si (%77,7) kadın olup öğrencilerin yaş ortalaması 21,24 olarak bulunmuştur. Katılımcıların 99’u (%25) ikinci sınıf öğrencisi, 66’sı (%23,3) üçüncü sınıf öğrencisi, 119’i (%41,7) dördüncü sınıf öğrencisi olduğu görülmektedir. Araştırmaya katılan öğrenci hemşirelerin %61,1’i hemşirelik mesleğini kendine uygun görmekte, %48,8’si hemşirelik bölümüne isteyerek gelmiştir. Hemşireliği isteyerek tercih eden katılımcıların %92’si mesleği kendine uygun bulmaktadır. İsteyerek tercih etmeyenlerin ise %50’si mesleği kendine uygun bulamazken, %21’i kendine uygun görmektedir. Hemşirelik öğrencilerinin yetkinliğinin artması ve bakım değerlendirme puanının artması birbiriyle ilişkilidir. Yetkinlik puanı da bakım değerlendirme puanlarının alt boyutlarının birçoğu ile ise zayıf düzeyde anlamlı ilişki göstermektedir. Hemşirelik mesleğini kendine uygun görme durumu, yetkinlik puanı üzerinde anlamlı bir etkiye sahiptir. Hemşirelik mesleğini kendine uygun görenlerin daha yüksek yetkinlik puanı olduğu görülmüştür. Hemşirelik eğitiminin teorik ve uygulama bölümleri, öğrencilerin hemşirelik bakım uygulamalarına yönelik olumlu tutum ve davranış geliştirmelerine yönelik planlanmalıdır. Öğrencilerin hedeflenen yetkinliğe ulaşmalarını sağlayacak çeşitli eğitim öğretim faaliyetleri hemşirelik müfredatına entegre edilmelidir. The study was carried out as a descriptive and cross-sectional study to examine nursing students' perceptions of their degree of competence and caring behaviors.The population of the study is Pamukkale University Faculty of Health Sciences Nursing Department 2nd, 3rd and 4th grade nursing students. In the 2020-2021 academic year, the number of 2nd, 3rd and 4th grade students was 546 and 283 nursing students participated in the study.The data was collected with Student Descriptive Characteristics Form, Nursing Students Competency Scale and Care Evaluation Scale. SPSS 21.0 package program was used in the analysis of the data. In order to analyze the data, Kolmogorov Smirnov normality tests, Pearson correlation analysis, Nonparametric Kruskal Wallis H Tests were used because the data were not normally distributed. The significance level was determined as .01 in correlation tests and .05 in group comparisons. 220 (77.7%) of the nursing department students participating in the study were women, and the average age was 21.24.It is seen that 99 (25%) of the participants were second-year students, 66 (23.3%) were third-year students, and 119 (41.7%) were fourth-year students. 61.1% of the student nurses who participated in the study considered the nursing profession suitable for themselves, 48.8% of them came to the nursing department willingly. 92% of the participants who willingly prefer nursing find the profession suitable for themselves. On the other hand, 50% of those who do not choose voluntarily do not find the profession suitable for themselves, while 21% find it suitable for themselves. The increase in the competence of nursing students and the increase in the care evaluation score are related to each other. The competency score also shows a weak correlation with most of the sub-dimensions of the care evaluation scores. The state of seeing the nursing profession suitable for oneself has a significant effect on the competency score. It has been observed that those who consider the nursing profession suitable for themselves have higher competency scores. The theoretical and practical parts of nursing education should be planned for students to develop positive attitudes and behaviors towards nursing care practices. Various educational activities that will enable students to reach the targeted competency should be integrated into the nursing curriculum. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/45563 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Elif Soydemir.pdf | 1.03 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.