Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/45631
Title: Sosyal medyada kadın bedeninin inşası: Instagram örneği
Other Titles: The construction of the woman body in social media: Instagram example
Authors: Bazancir, Melis
Advisors: Aktaş, Gül
Keywords: Instagram
Sosyal Medya
Kadın Bedeni
Estetik
Güzellik
Instagram
Social Media
Female Body
Aesthetic
Beauty
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Bu araştırmada, kadın beden kimliğinin sosyal medya mecralarında nasıl inşa edildiğinin ortaya konulması hedeflenmiştir. Instagram’ın, genç kadınların beden kimlikleri inşası sürecindeki etkileri, kadın bedeninin Instagram üzerinde temsil ediliş biçimi sosyolojik bağlamda analiz edilerek ele alınmaya çalışılmıştır. Bu amaçla, 17-28 yaş aralığındaki toplam 30 kadın Instagram kullanıcısıyla, yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşme tekniği gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerde, katılımcıların Instagram uygulamasını kullanma amaçları, Instagram’da kadın bedeninin temsil ediliş biçimi, beden algılarının Instagram üzerinde nasıl tanımlandığı ve bedenin tüketim nesnesine dönüşmesi hakkındaki görüşler üzerinde durulmuştur. Araştırmanın sonucunda görülmektedir ki ideal beden ve güzellik kalıplarının oluşturulmasında ve toplumun her kesimine yayılmasında Instagram uygulaması oldukça önemli bir yere sahiptir. Instagram uygulaması aracılığıyla aktarılan ideal beden algısının bireyleri tek-tipleştirmeye özendirdiğini görülmektedir. Aynı zamanda araştırma bulgularına göre; Instagram üzerinde paylaşılan ideal beden kalıpları, bireylerin psikolojik ve fiziksel sorunlar, bedene yönelik memnuniyetsizlikler yaşamalarına neden olabilmektedir.
In this research, it is aimed to reveal how the female body identity is constructed in social media channels. The effects of Instagram on the construction of young women's body identities and the way the female body is represented on Instagram are analyzed in a sociological context. Forthispurpose, a semistructured in-depth interview technique was conducted with a total of 30 female Instagram users between the ages of 17-28. In the interviews, the views on the participants' purposes of using the Instagram application, the way the female body is represented on Instagram, how body perceptions are defined on Instagram and the transformation of the body into a consumption object were discussed. As a result of there search, it is seen that the Instagram application has a very important place in creating ideal body and beauty patterns and spreading them to all segments of society. It is seen that the ideal body perception conveyed through the Instagram application encourages individuals to be come uniform. At the same time, according to the research findings; Ideal body patterns shared on Instagram can cause individuals to experience psychological and physical problems and dissatisfaction with the body.
URI: https://hdl.handle.net/11499/45631
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Melis Bazancir.pdf609.13 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

1,294
checked on May 27, 2024

Download(s)

4,090
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.