Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/45638
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Uzunoğlu Erten, Meltem | - |
dc.contributor.author | İşler, Tuba | - |
dc.date.accessioned | 2022-08-16T13:41:12Z | - |
dc.date.available | 2022-08-16T13:41:12Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11499/45638 | - |
dc.description.abstract | The analysis of marriage as a bourgeois myth in Angela Carter’s postmodern feminist revisions of classical fairy tales is the main topic of this study which focuses upon selected short stories from Angela Carter’s The Bloody Chamber and Other Stories. Carter’s purpose in refurbishing marriage institution is to uncover that the dreamy marriage model presented in classical fairy tales is a bourgeois myth intending to enslave women. Carter applies deconstructionist and subversive strategies in order to emancipate women from the phallocentric discourse. Chapter one provides background information about Feminism in connection with rewriting fairy tales. Chapter two deals with Postmodernism, Roland Barthes’ postmodern understanding of myth and the institution of marriage as well. Chapter three attempts to analyze six of short stories selected from The Bloody Chamber and Other Stories in the light of Postmodern Feminist approach. The purpose of this thesis is to scrutinize Angela Carter’s employment of violence as a postmodern feminist strategy in order to demythologize female representations inflicted in traditional fairy tales through which women have been accustomed to be a bird in marriage cage. Angela Carter decolonizes the female discourse in each one of her short versions by turning masculinist discourse into her own weapon. This study puts forward how Angela Carter goes beyond classical feminism by building her own feminist ideas upon Marquis de Sade’s female prototypes and his understanding of archetypal gender roles. Through her distinguished feminist agenda Carter refurbishes the bourgeois marriage institution. | en_US |
dc.description.abstract | Angela Carter’ın Kanlı Oda adlı kitabından seçilmiş kısa hikayelere odaklanan bu çalışmanın ana konusu Angela Carter’ın klasik peri masallarının postmodern feminist revizyonlarında bir burjuva miti olarak evlilik kurumunu yeniden nasıl inşa ettiğini incelemektir. Angela Carter’ın evlilik kurumunu yenilemekteki amacı, klasik masallarda sunulan romantik evlilik modelinin aslında kadınları köleleştirmeyi amaçlayan bir burjuva miti olduğunu gözler önüne sermektir. Carter eserlerinde kadınları fallus merkezli söylemden özgür kılmak için yapısal çözümlemeci ve yıkıcı stratejileri kullanmıştır. Birinci bölüm, peri masallarının yeniden yazılmasıyla ilişkili olarak Feminizm hakkında arka plan bilgisi vermektedir. İkinci bölüm, Postmodernizm ve Roland Barthes’ın postmodern mit anlayışını ve buna ek olarak evlilik kurumunu ele almaktadır. Üçüncü bölüm ise Kanlı Oda adlı kitaptan seçilmiş olan altı hikayeyi Postmodern Feminist yaklaşım ışığında incelemeyi amaçlamaktadır. Bu tezin amacı, Angela Carter’ın, kadınları evlilik kafesi içinde bir kuş olarak yaşama fikrine alıştıran geleneksel peri masallarının içine gizlenmiş kadın temsillerini mitolojik ifadelerden arındırmak amacıyla bir postmodern feminist strateji olarak şiddeti kullanmasını incelemektir. Angela Carter, eril söylemi kendi silahına dönüştürerek kısa hikaye versiyonlarının her birinde kadın söylemi bağımsızlığına kavuşturmaktadır. Bu çalışma, Angela Carter’ın, Marquis de Sade’ın kadın prototipleri ve arketipik cinsiyet rolleri fikrinin üzerine kendi feminist düşüncelerini inşa ederek nasıl klasik feminizmin ötesine geçtiğini ortaya koymaktadır. Carter, kendine has feminist ajandası aracılığıyla bir burjuva miti olan evlilik kurumunu yeniden inşa etmektedir. | en_US |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | Pamukkale University Social Sciences Institution | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Feminism | en_US |
dc.subject | Postmodernism | en_US |
dc.subject | Subversion | en_US |
dc.subject | Marriage | en_US |
dc.subject | Myth | en_US |
dc.subject | Feminizm | en_US |
dc.subject | Postmodernizm | en_US |
dc.subject | Yıkıcılık | en_US |
dc.subject | Evlilik | en_US |
dc.subject | Mit | en_US |
dc.title | Refurbishing marriage institution through rewriting of fairy tales selected from Angela Carter’s the Bloody Chamber and other stories | en_US |
dc.title.alternative | Angela Carter’in Kanlı Oda adlı kiıtabından seçilmiş yeniden yazım peri masallarında evlilik kurumunun yeniden inşası | en_US |
dc.type | Master Thesis | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.owner | Pamukkale University | - |
item.openairetype | Master Thesis | - |
item.languageiso639-1 | en | - |
item.openairecristype | http://purl.org/coar/resource_type/c_18cf | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.grantfulltext | open | - |
item.cerifentitytype | Publications | - |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10481063.pdf | 1.22 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
360
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
656
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.