Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/45869
Title: Yöresel festivallerde mutfak marka değeri, destinasyon imajı ve mekânsal bağlılık ilişkisi
Other Titles: The relationship of cuisine brand value, destination image and place attachment in local festivals
Authors: Koştur, Tuğçe
Advisors: Bertan, Serkan
Keywords: Yerel Mutfak Marka Değeri
Destinasyon İmajı
Festival
Local Cuisine Brand Value
Place Attachment
Destination Image
Festival
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Festivaller bir destinasyonun rekabet avantajını güçlendirmek için aracı rol olarak görülmektedir. Festivaller, destinasyon imajını iyileştirmek, ziyaretçi çekmek ve yerel ekonomiyi canlandırmak amacıyla da düzenlenmektedir. Birçok festival türü, bireylere eğlence, dinlenme ve sosyalleşme gibi ihtiyaçlara yönelik aktiviteler de sunmaktadır. Bunun yanı sıra, bireyler boş zamanlarını değerlendirmek için kendilerine farklı deneyimler yaşatan festivallere katılmaya yönelmektedirler. Düzenlenen festivallerde destinasyonun mimarisi, sanatı, doğal kaynakları tanıtılırken aynı zamanda yerel mutfak da tanıtılmaktadır. Yerel mutfağın pişirilme ve sunum teknikleri ile tanıtılması destinasyonun marka değerinin artmasına imkân sağlamaktadır. Festivallerde destinasyona ait yemekleri deneyimlemekle birlikte ziyaretçilere kültürel değer aktarımı gerçekleşmektedir.Bu araştırma, yerel festivallerde mutfak marka değeri algısının, destinasyon imajı ve mekânsal bağlılık üzerindeki etkisini ölçmeyi amaçlamaktadır. Amaç doğrultusunda festivale katılan 248 kişiden anket ile veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler, kısmı en küçük kareler yapısal eşitlik modellemesine (PLS-SEM) ait istatistik programı analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre mutfak marka değerinin, destinasyon imajı ve mekânsal bağlılık üzerinde olumlu etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Festivals are seen as an intermediary role to strengthen a destination's competitive advantage. Festivals are organized to improve the image of the destination, attract visitors and stimulate the local economy. Many types of festivals also offer activities for the needs of individuals such as entertainment, rest and socialization. In addition, individuals tend to participate in festivals that give them different experiences in order to evaluate their spare time. In the festivals organized, the architecture, art and natural resources of the destination are introduced, while the local cuisine is also introduced. Introducing the local cuisine with cooking and presentation techniques provides an opportunity to increase the brand value. During the festivals, cultural values are transferred to the visitors as well as experiencing the dishes of the destination.This research aims to measure the effect of culinary brand value perception on destination image and spatial loyalty at local festivals. In line with the purpose, data were collected from 248 people who participated in the festival by questionnaire. The obtained data were analyzed in the statistical program of partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). According to the results of the analysis, it was concluded that the culinary brand value has a positive effect on the destination image and place attachment.
URI: https://hdl.handle.net/11499/45869
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tuğçe Koştur.pdf829.47 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

168
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

368
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.