Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/45878
Title: Pierre Bourdieu’nün “alan, sermaye ve habitus” kavramları ekseninde covid-19 sürecinin eğitimdeki fırsat eşitliğine etkisi: Denizli ili örneği
Other Titles: The impact of the covid-19 process on equalities of opportunity in distance education based on Pierre Bourdieu’s concepts of “fild, capital and habitus”: The case of Denizli province
Authors: Çabar, Sümeyra
Advisors: Aktaş, Gül
Keywords: Alan
Sermaye
Habitus
Bourdieu
Covid-19
Eğitimde Fırsat Eşitliği
Uzaktan eğitim
Field
Capital
Education Equalitiy of Opportunity
Distance Education
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: 2020 yılının başında ortaya çıkan Covid-19 salgını, tüm dünyayı sosyolojik, ekonomik ve psikolojik olarak etkilemiştir. Bu durum karşısında ülkeler salgının yayılmasını önlemek adına bazı kısıtlamalar getirmiştir. Kısıtlamaların başında belirli saatlerde belirli yaş gruplarının sokağa çıkma yasağı, iş yerlerinin belirli saatler diliminde açık olması ve sosyal aktivitelerin sınırlandırılması, eğitimin uzaktan yapılması gibi kararlar alınmıştır. Bu çerçevede çalışma öğrencilerin uzaktan eğitime katılma durumları, ders ortamının verimliliği, gerekli materyallere ulaşma ve ortaya çıkan diğer sorunları Bourdieu’nün “alan, sermaye ve habitus” kavramları ekseninde tartışmayı amaç edinmiştir. Özellikle uzaktan eğitimin farklı sosyal sınıflarda fırsat eşitliğini ne yönde etkilediği sorunsalına bu çalışmada değinilmiştir. Çalışma özel okuldan 16, devlet okulundan 16 olmak üzere toplam 32 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma, nitel araştırma tekniklerinden derinlemesine görüşme tekniği ile yapılmıştır. Katılımcılara yarı yapılandırılmış sorular yöneltilerek uzaktan eğitime ilişkin görüşleri alınmıştır. Görüşmelerde her iki okulda okuyan katılımcıların söylemleri ekseninde fark bulunmuştur. Özel okulda eğitim alan öğrenciler pandemi döneminde derslerden verim alamamaları nedeniyle ek ders alarak bu durumu telafi etmeye çalışmıştır. Devlet okulunda okuyan öğrenciler ise böyle bir imkana sahip olmaması nedeniyle teknolojik araç gerece ulaşmada sıkıntılar çekmiştir. Diğer yandan hem özel hem devlet okulunda okuyan öğrencilerin uzaktan eğitim sürecinde anlama, algılama ve motivasyon güçlükleri çekmesi ile derslerden verim almama durumları her iki okulda da benzerlik göstermiştir. Uzaktan eğitim modeli öğrencilerin sosyalleşmelerini ve öğrenme biçimlerini olumsuz yönden etkilediği sonucuna varılmıştır.
The Covid-19 pandemic, which emerged at the beginning of 2020, has affected the whole world sociologically, economically and psychologically. In this case, countries have introduced some restrictions to prevent the spread of the pandemic. At the beginning of the restrictions are decisions such as the curfew of certain age groups at certain hours, the opening of workplaces in certain hours, the limitation of social activities, and the distance education. In this context, the study aims to discuss students' participation in distance education, the efficiency of the course environment, access to necessary materials and other emerging problems in the axis of Bourdieu's concepts of "field, capital and habitus". In this thesis, the problem of how distance education affects equality of opportunity in different social classes is mentioned. The thesis was carried out with a total of 32 students, 16 from a private school and 16 from a public school. This thesis was conducted with in-depth interview technique, one of the qualitative research techniques. Semi-structured questions were asked to the participants and their opinions on distance education were taken. In the interviews, a significant difference was found in terms of the discourses of the participants studying. Due to the fact that the students studying in private schools could not get efficiency from the lessons during the pandemic period, they tried to compensate for this situation by taking additional lessons. The students studying in public schools, on the other hand, did not have such an opportunity and had difficulties in accessing technological equipment. On the other hand, the difficulties of understanding, perception and motivation of students studying in both private and public schools in the distance education process and the situation of not getting efficiency from the lessons showed similarity. It has been concluded that the distance education model negatively affects the socialization and learning styles of the students.
URI: https://hdl.handle.net/11499/45878
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sümeyra ÇABAR.pdf939.65 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

156
checked on May 27, 2024

Download(s)

3,310
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.