Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/48292
Title: | RESİM SERGİSİ Mİ? RESİM PAZARI MI? BEYOĞLU/PERA’DA SON BÜYÜK SERGİ: 1903 SERGİSİ | Authors: | Özyiğit, Halil | Abstract: | Osmanlı Devleti’nde resim sanatına ilginin, 1873 yılında (Şeker) Ahmet Ali Paşa tarafından açılacak olan ilk sergiye kadar, saray duvarları içine hapsolduğunu söyleyebiliriz. Resim sanatına toplumsal ilginin artışına kaynaklık edecek olan bu ilk karma sergiyi 1875’te ikincisi takip eder. Ardından 1883 Mart’ında eğitim hayatına başlayan Sanayi-i Nefise Mektebi’nde yılsonu gerçekleştirilen öğrenci sergileri ile hız kazanır. 1800 yılının son 10 yılında ABC (Elifba) kulübü üyeleri tarafından açılan birkaç sergi ile hem çeşitlenir hem de resme olan ilginin artmasına neden olur. İstanbul’un yoğun olarak yabancı ve gayri Müslümlerin nüfusunu barındıran semti Beyoğlu’nun/Pera’nın entelektüelleri, 1900 yılı başından itibaren üç büyük boyutlu sergi ile harekete ciddi momentum kazandırır. 1901, 1902 ve 1903 yılında gerçekleştirilen üç sergi ile Paris’in büyük salonlarında gerçekleştirilen devasa organizasyonlara duyulan özlemin giderilmesine çalışılır. İlk iki serginin sanatseverlerin ruhunda ve gözlerinde yarattığı olumlu havanın, 1903’te gerçekleştirilen son serginin arifesinde tersine döndüğü açıktır. İlk iki sergideki güçlü ressam kadrosundan yaklaşık 20 kadar ressamın iştirak etmemesi, sergi kalitesi üzerinde onarılması güç bir iz bırakır. Daha önceden sanat dünyasında ismi duyulmamış kişilerin eserlerinin sergilenmesi yadırganır. Son iki yıldır İstanbul’un en büyük sanat etkinliği olan Beyoğlu/Pera sergilerinin üçüncüsü, “resim sergisi” kimliğinden çıkarak, “resim pazarı”na dönüştüğü eleştirisine uğrar. Bir tarafında II. Abdülhamit’in saray ressamı Fausto Zonaro ve dostları, diğer tarafta ise Leonardo De Mango, Philippe Bello ve Josep Warnia-Zarzecki olan iki grup arasında yaşandığı iddia edilen tatsız olay. Olayın yankıları sanat camiasında günden güne büyür. Dönemin Osmanlısında hatırı sayılır bir üne sahip ressamları arasında başlayan -muhtemelen geçmişi daha eski olan- derin çatlak, giderek kapanmaz bir yaraya dönüşür. Su yüzüne çıkan tüm bu sorunlar iyileşmez bir yaraya dönüşür ve 1903 Beyoğlu/Pera resim sergisi bu etkinliğin/konseptin sonuncusu olur. | URI: | https://doi.org/10.30794/pausbed.928211 https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/462694 https://hdl.handle.net/11499/48292 |
ISSN: | 2147-6985 |
Appears in Collections: | İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi Koleksiyonu TR Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / TR Dizin Indexed Publications Collection |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
document (11).pdf | 7.28 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.