Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/48504
Title: Çocuk ve Ergen Psikiyatri Polikliniğine Başvuran Olgularda Empati Düzeylerinin İçe Yönelim ve Dışa Yönelim Sorunları ile İlişkisi
Authors: Başay, Ömer
Ezber, Seda Nur
İnci, Utku Emre
Merve Öztürk
Soyugüzel, Muhammet Orhan
Kabukçu Başay, Bürge
Abstract: Amaç: Çalışmamızın amacı çocuk psikiyatrisi polikliniklerine çeşitli nedenlerle başvuran çocuk ve ergenlerde empati düzeylerinin, içe yönelim-dışa yönelim sorunları ile ilişkisini ve bu ilişkinin cinsiyete göre ne şekilde değiştiğini araştırmaktır. Ayrıca, empati ile ebeveyn bildirimine göre çocuğun işlevselliğinin ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır.Gereç ve Yöntem: Mayıs-Haziran 2018 döneminde Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi, Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı polikliniklerine herhangi bir nedenle başvuran ve çalışmaya katılmaya gönüllü olan 8-14 yaş arası (ortalama=11,1±2,23) 39’u kız, 61’i erkek (n=100) olgu çalışmaya dahil edilmiştir. Çalışmada yer alan katılımcıların ebeveynleri sosyo-demografik veri formu ve Güçler ve Güçlükler Anketi’ni (GGA), çocuk ve ergenler de Çocuk ve Ergenler için Empati Ölçeği’ni doldurmuşlardır.Bulgular: Kız çocuklarının empati düzeyi erkek çocuklarınkinden istatistiksel olarak anlamlı şekilde daha yüksektir (p=0,039). Empati becerisi ile yaş ve ailenin gelir düzeyi arasında anlamlı bir ilişki yoktur (p>0,05). Emosyonel sorunlar, davranım sorunları, akran sorunları, içe yönelim ve dışa yönelim sorunları ve GGA toplam güçlük puanı ile empati düzeyi arasında negatif yönlü; prososyal davranışlar ile empati düzeyi arasında pozitif yönlü bir ilişki mevcuttur [p<0,05; korelasyon katsayıları (r): -0,201 ve -0,393 arasında; prososyal davranışlar için 0,370]. Yalnızca kız çocukları değerlendirmeye alındığında istatistiksel olarak anlamlı elde edilen tüm ilişkiler kaybolmuş (p>0,05), yalnızca erkek çocukları değerlendirmeye alındığında ise daha güçlü ilişkiler kaydedilmiştir [p<0,05; korelasyon katsayıları (r): -0,361 ve -0,451 arasında; prososyal davranışlar için 0,403]. Okul başarısı, ödev yapma alışkanlıkları ve akran ilişkileri daha iyi olan çocuk ve gençlerin empati becerileri daha iyi düzeyde bulunmuştur (p<0,05).Sonuç: Çalışma sonuçlarımız, çocukların içe yönelim ve dışa yönelim sorunları ile empati becerisi arasında ters yönde bir ilişki varlığı ortayakoymuştur. Klinik örneklemde, özellikle erkek çocuklarının empati becerisi, emosyonel ve davranışsal sorunlarıyla ilişkili gözükmektedir. Empatik tutumları iyileştirmeye yönelik yapılacak girişimler, çocuk ve gençlerin yaşayacağı emosyonel ve davranışsal güçlüklerin azalmasına, işlevselliklerinin artmasına yardım edebilir
URI: https://doi.org/10.4274/nkmj.galenos.2021.820118
https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/410482
https://hdl.handle.net/11499/48504
ISSN: 2587-0262
Appears in Collections:Tıp Fakültesi Koleksiyonu
TR Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / TR Dizin Indexed Publications Collection

Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

180
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check




Altmetric


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.