Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/49329
Title: | İlköğretim okullarında ilkokuma yazma öğretiminde karşılaşılan güçlükler | Other Titles: | Experiencing difficulties in primary literacy training at primary education schools | Authors: | Yalçın, Zeki | Advisors: | İçli, Gönül | Keywords: | Eğitim ve Öğretim Education and Training Okuma-yazma öğretimi Reading-writing instruction İlköğretim Primary education |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi | Abstract: | Bu araştırma i I kokuma yazma öğretiminde karşılaşılan güçlüklerin öğretmen özellikleri (cinsiyet.öğrenim durumu, kıdem.hizmet içi kurs durumu, kullandığı yöntem) ile ilişkisini belirlemek amacıyla.toplam 17 merkez ilçe ilköğretim okulunda 256 ilköğretim birinci kademe öğretmeni üzerinde.verilerin anket yolu ile toplanması sonucunda yapılmıştır. Bu araştırma sonucunda.ilkokuma yazma öğretiminde karşılaşılan güçlüklerle öğretmenlerin cinsiyetleri ve öğrenim durumları arasında anlamlı ilişki olmadığı;ilkokuma yazma öğretiminde karşılaşılan güçlüklerle öğretmenlerin hizmet içi eğitimleri, kıdemleri (hizmet süreleri) ve kullandıkları yöntem arasında ise anlamlı ilişki olduğu görülmüştür. Araştırma sonuçlarından yararlanarak ilkokuma yazma öğretimi ile ilgili öğretmen özelliklerinde görülen eksiklerin alınacak önlemlerle giderilmesi gerekir ki ilkokuma yazama ile ilgili hedeflere ulaşılsın. Bunların gerçekleşebilmesi için bu araştırma bir ön çalışma niteliğinde olduğundan önemlidir. This research has been conducted in order to find out any possibility of correlation between the problems faced in primary literacy training and the teachers ' qualities (gender, education level, seniority, in-service training, the method has been used etc.) at 256 first grades teachers in center county at17 primary-education schools, as a result the data were conducted through a questionnaire. In the conclusion of the study, a possible correlation has been researched between the difficulties faced in primary literacy training and the teachers' qualities (gender, education level, precedence, in-service training, the method has been used etc). It has been observed that there was not any significant correlation between teachers' gender and the school graduated from. On the other hand, a meaningful correlation has been found between the difficulties faced in primary literacy training and the teachers' in-service training the method has been used.seniority. In order to realize the goals concerning the primary literacy training, by using the results of this study, the deficienses in qualities of teachers in this respect should be removed through the measures to be taken. This research is important with its preparatory nature in the way of translating these ideas into reality. |
Description: | Bu tezin, veri tabanı üzerinden yayınlanma izni bulunmamaktadır. Yayınlanma izni olmayan tezlerin basılı kopyalarına Üniversite kütüphaneniz aracılığıyla (TÜBESS üzerinden) erişebilirsiniz. | URI: | https://hdl.handle.net/11499/49329 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Show full item record
CORE Recommender
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.