Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/49455
Title: İlköğretim I. kademe sınıf-içi uygun olmayan davranışları gösterme sıklıkları ve bu davranışların öğretmen performansına etkisi
Other Titles: The Frequency of students`misbehaviors at the first level of primary education and the effects of these misbehaviors to the performance of the teacher
Authors: Alkan, Vesile
Advisors: Tanrıöğen, Abdurrahman
Keywords: Eğitim ve Öğretim
Education and Training
Performans
Performance
Sınıf içi davranışlar
In-class behaviors
Öğrenciler
Students
Öğretmenler
Teachers
İlköğretim okulları
Primary education schools
İlköğretim öğrencileri
Primary education students
İlköğretim öğretmenleri
Primary education teachers
Publisher: Pamukkale Üniversitesi
Abstract: Bu araştırmanın amacı ilköğretim birinci kademe öğrencilerinin sınıf-içi uygun olmayan davranışları gösterme sıklıklarını, bu davranışların gösterilme nedenlerini ve bu davranışların öğretmen performansına etkisini tespit etmektir. 2000-2001 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Denizli il merkezinde bulunan 24 resmi ve özel ilköğretim okulunun birinci kademesinde görev yapan 343 sınıf öğretmenine uygulanan araştırmanın çözümlemelerinde "SPSS 8.0 for Windows" paket programı kullanılmıştır. Araştırmada grup ortalamaları arasındaki farkın anlamlı olup olmadığı "t testi" ve "Tek Yönlü Varyans Analizi" teknikleriyle araştırılmıştır. Araştırmanın sonunda; sınıf öğretmenlerinin algılarına göre; "çoğu zaman" uygun olmayan davranışlar görülmediği; "ders sırasında arkadaşlarıyla konuşmak", "hep kendisine söz verilmesini istemek", "söz almadan konuşmak", "derste birbirlerini şikayet etmek" gibi davranışların ise "ara sıra" görüldüğü; uygun olmayan davranışlara aile ve öğrencinin kendi kişisel özelliklerinin neden olduğu; "ders sırasında arkadaşlarıyla konuşmak", "söz almadan konuşmak", "derse hazırlıksız gelmek", "derste birbirlerini şikayet etmek" "gürültü yapmak" gibi davranışların "çoğu zaman", "ders sırasında arkadaşlarını rahatsız etmek", "öğrenmeye karşı isteksizlik", "arkadaşlarına vurmak" gibi davranışların ise "ara sıra" öğretmen performansını etkilediği tespit edilmiştir.
VI The aim of this study was to determine the opinions of classroom teachers on the first level of primary education about the frequency and the reasons of students' misbehaviors and the effects of these misbehaviors to the performance of the teacher. The study was conducted on 343 classroom teachers who work on the first level of 24 public and private education, in spring term of 2000-2001 academic year in central Denizli. For the statistical analysis of tha data "SPSS 8.0 for Windows" was used. And the data were analyzed by calculating t-test and one-way ANOVA test. According to the classroom teachers, misbehaviors were not always seen. And the misbehaviors as "talking with their classmates", "always wants to get the right of speaking", "talking without permission", "complaining about their classmates" were sometimes seen. Students' personality and their parents were the causes of classroom misbehaviors. And it was determined that the misbehaviors as "talking with their classmates", "talking without permission", "coming to lesson unprepared", "complaining about their classmates", "making a disturbing noise" effected the classroom teachers always and "disturbing their classmates", "unwillingness to learning", "hitting their classmates" effected the classroom teachers sometimes.
Description: Bu tezin, veri tabanı üzerinden yayınlanma izni bulunmamaktadır. Yayınlanma izni olmayan tezlerin basılı kopyalarına Üniversite kütüphaneniz aracılığıyla (TÜBESS üzerinden) erişebilirsiniz.
URI: https://hdl.handle.net/11499/49455
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

60
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.