Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/49498
Title: İlköğretim okulu müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışları
Other Titles: Instructional leadership behaviours of principals in primary school
Authors: Bayraker, Barış
Advisors: Kunt, Muammer
Keywords: Eğitim ve Öğretim
Education and Training
Liderlik
Leadership
Okul yöneticileri
School administrators
Öğretimsel liderlik
Instructional leadership
İlköğretim okulları
Primary education schools
Publisher: Pamukkale Üniversitesi
Abstract: Bu araştırmanın temel amacı ilköğretim okullarında görev yapan müdürlerin öğretim liderliği davranışlarını kendilerine ve öğretmenlere göre ne düzeyde gerçekleştirdiklerinin belirlenmesidir. Araştırmanın örneklemi 2001-2002 akademik yılında, Denizli ili ilköğretim okullarında çalışan toplam 45 okul müdürü ve 251 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın bilgi toplama aracı, araştırmacı tarafından geliştirilen ve 54 sorudan oluşan ankettir. Veriler ortalama, standart sapma, t testi, tek yönlü varyans analizi ve scheffe anlamlılık testi kullanılarak yorumlanmıştır. Elde edilen bulgulara göre aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır: 1.Müdürlerce en gerekli olarak algılanan boyut, okul misyonunu tanımlama boyutudur. 2.Müdürlere göre en fazla sergiledikleri öğretim liderliği boyutu, olumlu öğrenme iklimi geliştirme boyutudur. 3. Öğretim liderliği alt boyutlarının tümünde gereklilik ve sergileme algılan arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. 4.Tüm alt boyutlarda öğretmen ve müdürlerin sergileme algılan arasında anlamlı düzeyde bir farklılık bulunamamıştır. Öğretmenlere göre, okul müdürleri, öğretim liderliği alt boyutlarından en fazla olumlu öğrenme iklimi geliştirme boyutunu gerçekleştirmektedirler. 5. Bayan öğretmenler müdürlerini öğretim liderliği davranışlarını yerine getirme yönüyle erkek öğretmenlere göre daha başardı bulmuşlardır. Sınıf öğretmenleri de, branş öğretmenlerine göre öğretim liderliği davranışlarını yerine getirme yönüyle müdürlerini daha olumlu görmektedirler. Öğretim liderliğinin tüm alt boyutlannda 21- 30 yaş grubu öğretmenler, müdürlerini, öğretim liderliği davranışlarını yerine getirme yönüyle diğer yaş gruplarına göre daha yetersiz görmektedirler. Öğretmenlerin, okul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışlarını sergilemelerine ilişkin algılarında mezun oldukları okula göre anlamlı düzeyde farklılık bulunamamıştır. 6-10 yıl kıdeme sahip olan öğretmenler, meslekteki kıdemlerine göre, öğretim liderliğinin tüm alt boyutlannda müdürlerini daha yetersiz olarak görmektedirler.
VI The purpose of this study was to examine teachers' and administrators' perceptions towards instructional leadership behaviours of principals in primary schools. The sample of the study consists of 45 administrators and 25 1 teachers working for primary schools during 2001-2002 academic year in Denizli. The data was collected by administering questionnaire including 54 questions developed by the researcher. Average, standard deviation, the "t" test, the one way variant analysis and scheffe meaningfulness tests were used in the analysis of the data. The results have shown that; 1. The sub-dimension that is deemed as the most necessary by the schoolmasters is the sub-dimension of defining school mission. 2. The most commonly performed leadership sub-dimension among the schoolmasters is the sub-dimension of developing a positive learning climate. 3. In all sub-dimensions of instructional leadership, the remarkable difference between the perceptions of necessity and performance has been found. 4. Not in all sub-dimensions, a remarkable difference between the perceptions of performance by teachers and by schoolmasters was found. Of all dimensions of instructional leadership, schoolmasters mostly perform the dimension of developing positive learning climate. 5. Female teachers have found their schoolmasters more successful compared to the male colleagues in terms of carrying out the instructional leadership behaviours. "Primary school teachers" consider their schoolmaters as more positive in terms of carrying out instructional leadership compared to "branch teachers". In all sub-dimensions of instructional leadership, teachers in age group of 21-30, consider their schoolmasters as incompetent in terms of carrying out instructional leadership compared to other groups of age. Not a remarkable difference is found among teachers in their perception of carrying out intructional leadership behaviours, in terms of the school they had graduated from. Those who have an experience of 6-10 years consider their schoolmasters as incompetent in all sub-dimension of instructional leadership.
Description: Bu tezin, veri tabanı üzerinden yayınlanma izni bulunmamaktadır. Yayınlanma izni olmayan tezlerin basılı kopyalarına Üniversite kütüphaneniz aracılığıyla (TÜBESS üzerinden) erişebilirsiniz.
URI: https://hdl.handle.net/11499/49498
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

252
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.